در قاب عکس استراليايي- 4

ظاهرأ تبديل شده ام به خبرگزاری يک نفره، همه جور توليدات هم دارم، مصاحبه و گزارش و درد دل و موسيقي و عکس و ميهمان. خوب حالا که دريغ نمي کنم از نوشتن نهايتش اين است که اميدوارم به دردتان بخورد، فقط آه عميق من شما را مي گيرد اگر بي اجازه ام جايي چاپشان کنيد

چند روز پيش که نوشته بودم يک متن فلسفي- اجتماعي درباره ی کشور کره ی جنوبي را مي خواندم خيلي کنجکاو بودم ببينم اين دانشجوهای کره ای که اينجا زياد هم هستند حالا از بيرون درباره ی کشورشان چه مي گويند. خيلي اتفاقي ديروز يک دختر کره ای برای يک سؤال علمي از يک مقاله ای درباره ی کلونينگ آمد آزمايشگاه. ظاهرأ در کلاس انگليسي بهشان موضوع داده بودند به عنوان تکليف و او هم کلونينگ را انتخاب کرده بود و داشت تحقيق مي کرد. خلاصه گفتم سؤالت را جواب مي دهم به شرطي که تو هم چند تا سؤال مرا جواب بدهي. گفت باشد و من پرسيدم که اصلأ چه درسي خوانده است؟

جي وون: من در ساخت انيميشن و تدوين فيلم تخصص دارم. برای يک شرکت کره ای که نماينده ی يک شرکت چيني ست کارهای انيميشن انجام مي دهم و محصول را به صورت سي دی مي فروشند

من: حالا برای دوره ی خاصي آمدی استراليا؟

جي وون: برای دوره ی انگليسي چون خيلي برای کارهای بعدی ام مهم است که انگليسي بدانم

من: يک جايي خوانده بودم که سيستم آموزشي کره ی جنوبي خيلي متفاوت است مي شود برايم توضيح بدهي؟

جي وون: دوره ی ابتدايي 6 سال است بعد متوسطه که 3 سال است و دبيرستان که آن هم 3 سال

من: و بعد بلافاصله دانشگاه؟

جي وون: نه. دو تا راه هست يکي اين که يک امتحان سخت برای ورود به دانشگاه را بگذراني و در امتحانات انگليسي، رياضيات، زبان کره ای، علوم و تاريخ نمره ی ورودی را بياوری يا اين که بروی يک کالج 2 ساله و بعد باز يک امتحان ديگر را بگذراني و بروی دانشگاه. معمولأ امتحان ورودی به دانشگاه آسان نيست. خيلي هم طولاني ست

من: چقدر طول مي کشد؟

جي وون: از 9 صبح تا 4 بعدازظهر، يک ساعت هم برای نهار فرصت مي دهند

من: پس نمي شود از امتحان در رفت. خوب اين که برای دانشگاه های دولتي است، خصوصي ها چطور؟

جي وون: نه نمي شود در رفت ولي اين امتحان برای همه ی دانشگاه هاست، دولتي و خصوصي. هر دانشگاهي بخواهي بروی بايد همين امتحان ورودی را بگذراني. ولي يک راه ورود به دانشگاه هم هست که البته باز هم از مسير امتحان مي گذرد اما مي شود از دبيرستان صرفنظر کرد

من: يعني دبيرستان نرفته بروی دانشگاه؟

جي وون: آره، هر دانش آموزی که بتواند بعد از پس امتحانات ورودی بربيايد مي تواند مستقيم برود دانشگاه

من: يعني ممکن است يک بچه ی دوازده ساله هم دانشجو بشود؟

جي وون: همين الان از اين دانشجوهای دوازده- سيزده ساله زياد داريم در کره. مهم اين است که امتحان را با نمره ی خوب بگذراني. اين به عهده ی دانش آموز است که مي تواند يا نه. اتفاقأ همين امسال هم يک دانش آموز دوازده ساله ديگر وارد دانشگاه شد که اعلام کردند در مطبوعات

من: تحصيل در دانشگاه های دولتي مجاني است؟

جي وون: نه پولي ست اما مي شود بورس گرفت از همان اول، به شرط اين که نمره ی خوبي داشته باشي. ولي دانشگاه های دولتي ارزان تر از خصوصي ها هستند

من: جوان ها دوست دارند بروند دانشگاه؟

جي وون: بستگي دارد. همه کار مي کنند و پول درمي آورند و زماني نمي ماند برايشان که بروند دانشگاه مگر اين که بورس خوبي داشته باشند. البته نسبت به جمعيت کره هنوز آدم دانشگاهي زياد داريم ولي گاهي اين کمبود وقت روی زندگي خانوادگي شان هم اثر مي گذارد. دير بچه دار مي شوند يا اصلأ دير ازدواج مي کنند و دانشگاه هم مي ماند برای بعدها

من: متوسط تعداد بچه چند نفر است در بين خانواده ها؟

جي وون: هميشه کمتر از 3 تا و بيشتر خانواده ها يک بچه دارند

من: آموزش از چه سني شروع مي شود؟

جي وون: سن غربي يا کره ای؟

من: يعني چي؟ مگر فرقي دارند؟

جي وون: آره. ما سن بارداری را هم حساب مي کنيم و هر وقتي که بچه به دنيا بيايد مي گويند يک ساله است

من: يعني چي؟ اگر بچه شش ماهه به دنيا بيايد يا اصلأ نه ماهه باز هم مي گوئيد يک ساله است؟

جي وون: آره. اين مربوط به سالشماری خيلي قديمي کره ای ست. البته در کاغذهای رسمي سن غربي را مي نويسند اما مردم همه از همان روش قديمي استفاده مي کنند. ضمنأ مهم نيست که شما چه وقت به دنيا آمده باشيد هر سالي که عوض مي شود يک سال به سن شما اضافه مي شود

من: مثلأ اگر يک بچه ای آخر دسامبر (آخرين ماه ميلادی) به دنيا بيايد و چند روز بعد سال عوض بشود يک باره دوساله مي شود؟

جي وون: دقيقأ. من الان بين سن کره ای و سن غربي ام دو سال اختلاف هست

من: خيلي بامزه شد، ها ها ها ها، همه سن شان را کم مي کنند شما زيادش مي کنيد، ها ها ها ها ها ها ها

جي وون: آره واقعأ، ها ها ها ها ها ها ها ها ها

من: پس حتمأ پير مي شويد تا برسيد به کلاس اول؟ ها ها ها ها ها

جي وون: ها ها ها ها، به سن کره ای شش ساله اما به سن غربي 4 ساله. ها ها ها ها. مدت ها بود اينقدر نخنديده بودم
من: من که اصلأ خيلي خوشحالم شناسنامه ی کره ای ندارم، ها ها ها ها ها

جي وون: ها ها ها ها، هيچي نگو، بس. ها ها ها ها

نظرات

پست‌های پرطرفدار