خاطرات

موضوع چرا ايران و اسرائيل ... که حسين درخشان در موردش نوشته دو نکته رو به يادم آورد که ممکنه مثلأ حاشيه ای باشه برای نوشته ی حسين. شش ماه پيش توی گريفيث يک سميناری بود درباره اينکه چطور بايد طرح های تحقيقاتي رو در شورای طرح مطرح کرد ودنباله اش رو گرفت. در فاصله استراحت داشتم با مدير شورا حرف مي زدم. بهم گفت کجايي هستي؟ گفتم ايرانی ام. گفت چه جالب حالا دو نفر از خاورميانه داريم. رفت به يک نفری که اونطرفتر بود گفت بيا پيش ما. يک پسری بود که از اسرائيل اومده بود. سلام و عليکي کرديم. گفت شيميدانه (انگار). وسط حرفاش گفت شما ايراني ها از ما اسرائيلي ها نفرت دارين؟ گفتم نه، چرا اينطور فکر مي کني؟ گفت به خاطر فلسطين. گفتم اين موضوع کاملأ سياسيه واحساس نمي کنم مردم با هم کاری داشته باشند. خلاصه در بين حرف ها معلوم شد کلي از هنر و ادبيات و جغرافيای ايران اطلاع داره. گفت مذهبي های اسرائيل خيلي دوست دارن بيان ايران برای زيارت. يک جورايي مثل کربلا رفتن ايراني ها. گفت پنج شش تا زيارتگاه باستاني قوم يهود توی ايران هست که برای مذهبي های اسرائيل مثل آرزو ميمونه که برن اونجا. اينو داشته باشين تا از حدود ده سال پيش بگم. ده سال پيش رفته بودم ملاير ديدن يکي از دوستام که پدرش رو از دست داده بود. فردای روزی که رسيدم دوستم گفت بيا بريم چند تا شهر اطراف ملاير رو ببينيم. رفتيم نهاوند و تويسرکان که حدود نيم ساعتي با ملاير فاصله دارن. کلي آثار باستاني دور و بر اين دو تا شهر هست. از توی شهر تويسرکان (اگه اشتباه نکنم) که رد مي شديم وسط يک ميدوني يک بقعه مانندی ديدم گفتم اين مقبره کيه؟ دوستم گفت " حيقوق نبي" (با فتحه روی ح و ی). يکي از پيامبران قوم يهود. اتفاقأ محل نماز جمعه شهر شده بود. بلاخره پيغمبر بوده. پياده شديم برای ديدن، متولي اش مي گفت چند وقت پيشش دزد ها اومده بودن برای سرقت اونجا که مي گيرنشون و از اين حرفها. اتفاقأ يک کتاب هم مي فروختن که يک نسخه اش رو خريدم. اين از" حيقوق نبي". اما يک پيغمبر ديگه آل يهود هم هست که زيارتگاه حسابي مسلمون هاست. اين پيغمبر اسمش " دانيال نبي" است و مقبره اش توی" شوش" هست. جالبه که مردم خوزستان به شهر" شوش" ميگن " شوش دانيال". اگر مثلأ دولت ايران دنبال توريسم هم بود که مثل خيلي چيزهای دنبالش نيست، اين دو تا مقبره مي تونستن موضوعات خوبي برای جلب توجه توريست های کليمي باشن که اونطوری که من شنيدم از جنبه تعصب مذهبي کمتر از مسلمون ها نيستن. نوشته حسين درخشان يادآوری جالبي بود برای اين دو تا خاطره جديد و قديمي.

نظرات

پست‌های پرطرفدار