طرز تهيه‌ کيک خامه‌ای با لزگي

خوب حالا مي‌رويم به آشپزخانه‌ی وبلاگ که يک فروند کيک بپزيم ... يعني فکر کردم دستور پخت يک کيکي را بنويسم که اگر خيلي دقيق همين کارهايي که مي‌نويسم را انجام بدهيد منبعد چپ و راست جشن تولد مي‌گيريد برای خودتان و در و همسايه‌های‌تان. في‌الواقع يک احساس کيک پزی‌ای بهتان دست مي‌دهد که اصولأ زندگي‌تان متحول مي‌شود.

و اما مواد اصلي لازم عبارتند از آدم سرحال، اول از همه. در اين مورد اصولأ آدم عاشق پيشه هيچ کاری ازش برنمي‌آيد. بنابراين لزومأ اگر فکر عشق و اين‌ها هستيد برای يک ساعتي که کيک مي‌پزيد تعطيل بفرماييد ... من خبر دارم ... امتحان پس داده‌م ... از من به شما نصيحت برای پخت اين کيک لازم است يک موسيقي لزگي بگذاريد چون يحتمل برای به هم زدن مخلوط اين کيک هيچ چيزی بهتر از لزگي با بدن آدم سازگاری ندارد. پس موسيقي هم فراهم بفرماييد از نوع شديدأ تکاني.

و مواد فرعي عبارتند از 6 تا تخم مرغ. 150 گرم آرد سفيدی که ورمي‌آيد- توی آردهای ايران سه صفر خوب است- 150 گرم شکر، نصف قاشق غذاخوری وانيل، يک قاشق مرباخوری بکينگ پاودر، کمي پوست پرتقال رنده شده که من خيلي به آن ارادت دارم.

فر را روشن کنيد و بگذاريد روی 250 که حسابي داغ بشود.

اول دو دقيقه لزگي مي‌رقصيد بعد زرده و سفيده‌ی تخم مرغ‌ها را از هم جدا مي‌کنيد. زرده‌ها را با شکر و وانيل و بکينگ پاودر و پوست پرتقال قاطي مي‌کنيد و آنقدر در حال لزگي رقصيدن مخلوط را هم مي‌زنيد که تبديل بشود به يک کرم يکنواخت. يک چيزی مي‌شود که آدم فکر مي‌کند گور بابای کيک هم شده همين را بمالد به نان و بخورد ... ولي نه ... مقاومت کنيد ... ناسلامتي مي‌خواهيد کيک درست کنيد.

بعد مي‌رويد سراغ سفيده‌ها. اگر پخش صوت‌تان دور تند دارد چه بهتر چون در اين حالت لزگي با دور تند افاقه مي‌کند. سفيده‌ها را مي‌زنيد تا بشوند مثل کف. لزگي که خوب باشد در مدت پنج دقيقه درست مي‌شوند. خودتان انصاف بدهيد که با روحيه‌ی عاشقانه کيک پختن به جايي نمي‌رسد.

حالا سفيده‌ها را بريزيد توی مخلوط زرده‌ها و آرام هم بزنيد. درست مثل اين‌هايي که لزگي مي‌رقصند که همه‌اش لبخند مي‌زنند شما هم هي لبخند بزنيد و دست‌های‌تان را آرام حرکت بدهيد که مخلوط يکنواخت بشود. در اين حالت هم حال و وضع عاشقانه نداشته باشيد ترجيح دارد چون تا به اينجا سه تا ظرف و دويست سيصد تا چنگال و قاشق و همزن کثيف کرده‌ايد و با همان روحيه‌ی لزگي بايد همه را بشوييد. من خيلي احتمال مي‌دهم از فرق سر تا نوک پای‌تان هم مثل کاسه‌های‌تان شده.

روحيه‌ی لزگي داشته باشيد لطفأ.

حالا آرام آرام آرد را اضافه کنيد و آرام آرام مخلوط را هم بزنيد. با لبخند، گاهي سری هم تکان بدهيد انگار آمده‌ايد سرکشي املاک‌تان.

بعد مخلوط را بريزيد توی ظرف کيک و بگذاريدش در فر. درجه را هم بياوريد روی 150.

لزگي با دور تند.

يک کمي مربا با با يک کمي آب جوش مخلوط کنيد و بگذاريد بماند که يک کمي سفت بشود.

اگر دوست داشتيد خامه و پوست پرتقال رنده شده و شکر را مخلوط کنيد و روی يک جای سرد همه‌شان را بزنيد که يکنواخت بشوند. در اين مرحله شديدأ به لزگي نياز داريد. اين را هم بگذاريد کنار.

کيک‌تان در حدود 30 تا 45 دقيقه بعد آماده مي‌شود ولي چون خبر ندارم فرتان در چه حال است برای اطمينان يک چنگال فرو کنيد توی کيک که معلوم بشود پخته شده يا نه.

وقتي پخته شد بگذاريد کيک سرد بشود و بعد آن را ببريد که دو لايه بشود. يک کاسه آب بگيريد دست‌تان و طرف‌های داخل کيک را خيس کنيد ... بله دقيقأ خيس کنيد ... آبکشي نه! ... يعني خوب مرطوب بشود. بعد بين لايه‌ها را از همان مربايي که درست کرديد بماليد و تمام دور و اطراف و بالايش را خامه بزنيد و بگذاريد برای دو ساعت توی يخچال. تزئين هم به سليقه‌ی خودتان. من باشم لای کيک را موز مي‌گذارم و رويش را پرتقال و توت فرنگي.

دو ساعت بعد کيک را از يخچال دربياوريد و از دستپخت‌تان لذت ببريد.

لزگي فراموش نشود وگرنه کيک خوب از آب درنمي‌آيد، گفته باشم!

نظرات

پست‌های پرطرفدار