علم در دولت احمدی نژاد: دانشجويان مظنون ايراني

اين متني که ترجمه کردم و با علامت هم مجزا‌یش کردم مربوط است به روزنامه‌ی The Australian ديروز يعني 10 سپتامبر 2007. لينکش هم اينجاست که خودتان مي‌توانيد بخوانيد. من فقط ترجمه‌اش کردم و خودتان هم مي‌توانيد اصل گزارش را در لينک ببينيد. اما اصل موضوع که چند روز پيش هم درباره‌اش نوشته بودم خيلي قابل تأسف است. برای همه‌ی ايراني‌ها قابل تأسف است و فرقي نمي‌کند داخل ايران باشيم يا خارج از ايران. وزارت علوم و دولت دارند همه‌ی سرمايه‌ و اعتبار علمي‌ايران را به باد مي‌دهند.


×××××××××××××××××××××××××××××
دانشجويان مظنون به جاسوسي برای ايران

مأموران امنيتي استراليا دانشجويان ايراني در دانشگاه‌های اين کشور را از نزديک زير نظر دارند، اين نگراني وجود دارد که اين دانشجويان به عنوان عوامل اطلاعاتي برای تهران فعاليت کنند.

علاوه بر اين، مقامات ايالتي و فدرال استراليا آن دسته از دانشجوياني را که در صدد اجازه‌ی اقامت دائم و شهروندی استراليا هستند به ظن اين که بعضي از آن‌ها ممکن است در صدد ايجاد پايگاه‌های جاسوسي باشند به طور دقيق تحت نظر دارند.

به نظر مي‌رسد نگراني‌ مقامات امنيتي استراليا در اين مورد بر اساس گزارش‌های تلفني دريافت شده توسط مرکز اطلاعات امنيتي استراليا و نيز اطلاعاتي باشد که از طريق مسئولان کانون‌های ايرانيان در اين کشور دريافت شده است.

تعداد دانشجويان ايراني در حال تحصيل در استراليا در پنج سال گذشته به تقريبأ 5 برابر رسيده است و شماری زيادی از آنان در رشته‌های مهندسي و عمران (نقشه برداری) تحصيل مي‌کنند.

دادستان کل استراليا، Philip Ruddock، در گفتگو با روزنامه‌ی The Australianاعلام کرد که از طريق منابع اطلاعاتي ذيربط سرگرم جستجوی برای شناسايي تهديدات عليه منافع ملي استراليا هستند.

منابع امنيتي به روزنامه‌ی The Australian گفته‌اند که آن‌ها معتقدند بعضي از دانشجويان به عنوان عوامل اطلاعاتي در حال جاسوسي بر عليه جمعي از اعضای ديگر جامعه‌ی ايرانيان استراليا هستند که با دولت احمدی نژاد مخالفند.

جامعه‌ی ايرانيان استراليا که 25 هزار نفر را در بر مي‌گيرد جمعيت مهاجر شيعه محسوب مي‌شود که در سال 1979 به سبب وقوع انقلاب اسلامي از وطن خود گريخته‌اند.

منابع اطلاعاتي گفته‌اند که دولت ايران در صدد رديابي اعضا اين جامعه‌ است تا بنيان‌های عقيدتي و منابع مالي گروه‌های مخالف با حکومت تهران را شناسايي کند.

رئيس بنياد فرهنگي ايران (Persian Cultural Foundation( در استراليا آقای Homer Abramianحکومت ايران را متهم کرد که عوامل اطلاعاتي خود را در پوشش دانشجو به اين کشور اعزام مي‌کند، و در پاره‌ای موارد ديگر بر اساس گزارشاتي که درباره‌ی مسائل مرتبط با جامعه‌ی ايرانيان ارسال مي‌کنند به آن‌‌ها دستمزد پرداخت مي‌کند.

در سال 2005 ميلادی Chen Yonglin ديپلمات پيشين چين که در کنسولگری چين در سيدني مشغول به کار بود از 1000 مورد عمليات اطلاعاتي پکن در استرالیا در دوران خدمت خود پرده برداشت. علاوه بر اين، Hoa Fengjun، عضو پيشين شبکه‌ی اطلاعاتي چين از تجسس اين کشور در مورد گروه‌های تجاری استراليا، سياست خارجي اين کشور و اعضای کانون‌های مخالف با حکومت کمونيستي چين خبر داده بود.

آقای Abramian مي‌گويد: "عمده‌ی دانشجويان ايراني خوب هستند و خانواده‌های بسيار خوبي دارند ... اما ما مي‌دانيم که بعضي از آن‌ها عامل اطلاعاتي هستند و برای تحصيل به اينجا نيامده‌اند".

خانم Nosrat Hosseini مسئول بخش جوانان ايراني معتقد است بعضي از دانشجويان ايراني در ملبورن عامل اطلاعاتي دولت تهران هستند که و در مورد اعضای جامعه‌ی محلي ايرانيان گزارش مي‌دهند.

دبير انجمن زنان ايراني (Iranian Womens Association( در ملبورن مي‌گويد اين دانشجويان غالبأ از مسجد Faulkner که عبادتگاه شيعيان در شمال ملبورن است به عنوان محل ارتباط با امور جامعه‌ی ايرانيان و فعاليت‌های‌شان استفاده مي‌کنند.

او مي‌گويد اين دانشجويان اغلب علاقمند به اطلاعات جامعي هستند که احساس جامعه‌ی ايرانيان را نسبت به حکومت ايران نشان مي‌دهد.

خانم Hosseini مي‌گويد: "آن‌ها مي‌خواهند بدانند آيا مردم درگير فعاليت‌های ضد دولت ايران هستند يا نه ... و چقدر درباره‌ی نقص حقوق بشر در ايران مي‌دانند".

آقای Abramian کي‌گويد بعضي از ايراني-استراليايي‌ها که اصولأ از حکومت تهران ناراضي هستند از بروز نظرات‌شان در زمان برگزاری اجتماعات امتناع مي‌کنند.

بر اساس آمار وزارت آموزش استراليا، امسال 1421 دانشجوی ايراني در دانشگاه‌ها و ساير مؤسسات آموزشي استراليا تحصيل مي‌کنند، اين عدد در سال 2002 به 307 نفر مي‌رسيد.

بسياری از اين دانشجويان تمام شهريه‌ی خودشان را مي‌پردازند در حالي که تعداد کمي از طرف دولت ايران بورس تحصيلي دريافت مي‌کنند.
×××××××××××××××××××××××××××××××××××××

دوباره لينک مطلب را مي‌گذارم که ببينيد.

نظرات

پست‌های پرطرفدار