APEC

اين هفته شهر سيدني تبديل شده به منطقه‌ی جنگي، يک پله بدتر هم اين است که هر آدمي که يک کمي احساس مي‌کند آب و هوای استراليا دارد بحراني مي‌شود هر جای استراليا که زندگي مي‌کند شال و کلاه کرده که برود سيدني و همه‌ی هفته و بخصوص روز شنبه که روز گفتگوی سران APEC هست در مخالفت با سياست‌های زيستمحيطي کشورهای قدرتمند راهپيمايي کند. خيلي هم بعيد نيست اتوبوس مجاني بگذارند برای سفر به سيدني.

حالا اين داستان APEC که اگر شد اين هفته بيشتر درباره‌اش مي‌نويسم يک دستور جلسه‌ی متفاوتي هم دارد که مدت‌هاست در استراليا درموردش حرف مي‌زنند. اين دستور جلسه عبارت است از عملي شدن موضوع ePassport. دولت جان هوارد مدت‌هاست دارد سعي مي‌کند تمام اطلاعات شخصي مردم را به صورت يک کارت الکترونيکي دربياورد تا با همين يک کارت بشود هم خريد کرد و پول داد، هم به عنوان کارت شناسايي از آن استفاده کرد و هم هر جايي که گفتند شما چه کاره‌ی روزگار هستيد بگوييد همه‌اش توی کارت هست.

مشکل مردم با اين کارت‌ها اين است که نمي‌خواهند اطلاعات خصوصي‌شان دست مردم بيفتد چون کافي‌ست يک آدم نامربوطي يک روز هوس کند اطلاعات خصوصي مردم را روی اينترنت بگذارد، از روی سرگرمي يا دشمني، آنوقت جامعه به هم مي‌ريزد. برای همين هم هست که طرح کارت شناسايي با همه‌ی قسم و آيه‌هايي که طراحانش مي‌خورند که از اين مشکلات ندارد باز هم مايه‌ی نارضايتي مردم است و دولت کاری نتوانسته انجام بدهد.

حالا در اجلاس APEC مي‌خواهند همين کار را در گذرنامه‌ها انجام بدهند و در بين همين 21 کشوری که عضو اتحاديه‌ی همکاری‌های اقتصادی آسيا-پاسيفيک هستند ePassport را رواج بدهند. مي‌گويند اين مدل گذرنامه‌ها خيلي به لحاظ الکترونيکي نوآوری هستند و ديگر به اين سادگي‌ها نمي‌شود جعلي‌شان را درست کرد. حالا البته هيچکس باور نمي‌کند چون همين الان هم کد رمز محصولات مايکروسافت را از زير بالش بيل گيتس کش مي‌روند و تکثير مي‌کنند و تا هنوز بيدار نشده دوباره مي‌گذارندش زير بالشش، بنابراين ePassport هم از اين قاعده مستثني نيست.

با اين همه يک کار جالبي که قرار است در اين گذرنامه‌ها انجام بدهند اين است که همه‌ی اطلاعاتي که مسافران بايد هر بار توی فرم‌های صدور و تمديد گذرنامه بنويسند همه را جمع مي‌کنند در يک تراشه‌ی کوچک و لازم نيست هر بار کلي وقت صرف بازيابي اطلاعات و انبار کردن‌شان کرد.

نظرات

پست‌های پرطرفدار