آب

دولت ايالتی کوئينزلند از دو سال پيش که مجبور شد به خاطر کم آبی درجه‌ی صرفه جويی در مصرف آب را بالا ببرد، يعنی صرفه جويی بيشتر، يک ساعت شنی هم در بين کارهای تبليغاتی‌اش معرفی کرده که هنوز که هنوز است بين مردم طرفدار دارد. عکسش را گرفتم که ببينيد.


زمان بين پر و خالی شدن يک طرف ساعت شنی چهار دقيقه‌ست و همين را مبنای حمام کردن گرفته‌اند. يک کمی سخت است آن اوايلش، اين را از تجربه‌ی خودم می‌گويم، ولی بعد که آدم ياد می‌گيرد خودبخود عادت می‌کند به دوش گرفتن سريع.

يک دفترچه‌ای هم ضميمه‌ی همين ساعت شنی هست که تويش اطلاعات به درد بخوری درباره‌ی نحوه‌ی استفاده از آب نوشته‌اند. يک کمی داستان فرهنگی هم هست. مثلأ نوشته‌اند که ظرف‌های غذا را بريزيد توي يک طرف ظرفشويی و مايع شوينده بريزيد روی‌شان. توی طرف ديگر ظرفشويی هم آب تميز بريزيد. اين طرف ظرف‌ها را بشوييد، آن طرف آبکشی کنيد و آب را همينطور باز نگذاريد برای شستن چهار تا ظرف.



خوب ظرف شستن من همين مدلی‌ست. تازه که خيلی‌ها بعد از شستن با مايع ظرفشويی، از آن طرف ظرف‌ها را خشک می‌کنند. کار درستی هم هست و هيچ اتفاقی هم نمی‌افتد چون مايع ظرفشويی اسانس ميوه دارد و بوی غذا را می‌گيرد، در ضمن مايع ظرفشويی ماده‌ی سمی هم نيست.

باز توی دفترچه نوشته‌اند که آب حمام را برای استفاده‌ی دوباره در باغچه، و نه برای سبزيجات، استفاده کنيد. اگر توی ليوان يا بشقاب‌تان اثر غذا يا نوشيدنی مانده به جای اين که خرت و خرت شروع کنيد به سابيدنش زير آب روان يک کمی آب بريزيد تويش و بگذاريد چند دقيقه خيس بخورد. اين از آن توصيه‌های خيلی حسابی‌ست چون آب خاصيت حلال بودن دارد و بعد از چند دقيقه تمام لکه‌ها را برمی‌دارد.

و ... اگر می‌خواهيد آب خوردن‌تان خنک باشد به جای باز گذاشتن شير آب يک شيشه آب بگذاريد توی يخچال که مدام خنک بماند. يک کمی هم دست به آچار بشويد و شيرهای آب خانه‌تان را اگر چکه می‌کنند درست کنيد. اين ديگر خيلی تنبلی‌ست که آدم هی شير آب خانه‌اش چکه کند و بيخيال باشد يا برود شير آب را يک جوری تنظيم کند که صدای چکه را نشنود.

خلاصه که کلی اطلاعات به درد بخور توی دفترچه هست.

اول فکر کردم حالا که توی ايران گرفتاری خشکسالی هست خيلی خوب می‌شد اهل سازمان آب از اين توصيه‌ها منتشر می‌کردند، بعد ديدم با اين وضعی که خود دولت دارد که هر چيزی را بايد هفت دفعه آبکشی کرد اصلأ حرف از صرفه جويی در آب می‌شود اقدام عليه دين و پيغمبر و طبق معمول داغ و درفش.

ولی به هر حال چون پول از جيب خودتان می‌رود خوب است بگرديد و از فرهنگ مردم کوير نشين خودمان سرمشق پيدا کنيد که چطور در مصرف آب صرفه جويی می‌کنند که لااقل خرج خانواده‌تان را کم کنيد.

ضمنأ آب باران را فراموش نکنيد. می‌توانيد آب باران را در منابع بزرگ ذخيره کنيد و از همين آب برای شستشوی لباس‌ها يا سرويس‌های بهداشتی استفاده کنيد. خيلی هم خارجی مآب هستيد و می‌ترسيد يکی بيايد خانه‌تان و ببيند داريد با آب باران لباس می‌شويید به اطلاع‌تان می‌رسانم که همين‌ جا در استراليا از اين کارها می‌کنند و ذخيره‌ کردن آب باران متداول است.

ميوه نشسته خوردن هم که اصولأ جزو زندگی معمولی‌ست.

نظرات

پست‌های پرطرفدار