درباره‌ی الی، درباره‌ی اتوبوس شب

امروز نامزدهای جوايز سينمايی آسيا- اقيانوسيه اعلام شدند. يعنی دفتر جشنواره ايميل فرستاده که اسامی اين‌ها هستند.

جهت اطلاع‌تان اين جشنواره در شهر ساحلی Gold Coast که نيم ساعت با بريزبن فاصله دارد در همين ايالت کوئينزلند برگزار می‌شود. بيشتر از همه‌ی فيلم‌های ديگر، "درباره‌ی‌ الی" نامزد جوايز شده برای اين‌ها: بهترين فيلم، بهترين فيلمسازی (اصغر فرهادی و محمود رضوی) ، دستاورد در کارگردانی (اصغر فرهادی) و بهترين بازيگر زن (گلشيفته فراهانی). البته يک فيلم ديگری از ايران هم امسال در بين نامزدهای جوايز هست که عبارت است از "چراغی در مه" که برای تصويربرداری (عليمحمد قاسمی) نامزد دريافت جايزه شده.

اين مسابقه‌ی سينمايی يا جشنواره دو سال از عمرش می‌گذرد و سال اول جعفر پناهی رئيس هيئت داوران بود و جايزه بهترين فيلم به "اتوبوس شب" کيومرث پوراحمد تعلق گرفت. تا پريشب که بلاخره فيلم "اتوبوس شب" را ديدم اصلن فرصت ديدنش پيش نيامده بود. پريشب با حسن و پرشين نشستيم به ديدن فيلم که البته پرشين تعطيل فرمودند ولی حسن و اينجانب باقی فيلم را ديديم.

جايزه‌ی پوراحمد مبارکش باشد، ولی مدت‌ها بود فيلمی به اين بدی نديده بودم. خيلی جای جمشيد هاشم پور خالی بود که رمبو بازی هم دربياورد وسط فيلم. واقعن که چه زوری‌ست که همه فيلم جنگی بسازند در حالی که در زمينه‌های ديگر به مراتب موفق‌ترند؟ به نظرم رسيد فيلم "اتوبوس شب" برای برنامه‌ی کودک و نوجوان هفته دفاع يا جنگ (هر طور راحتيد) هم نچسب باشد.

به هر حال...

جوايزی که آن بالا نوشتم همه‌ی جوايز نيستند. سه تای ديگر هم هست که عبارتند از: جايزه‌ی FIAP که مخفف Fédération Internationale de l'Art Photographique است. جايزه‌ی UNESCO که از اسمش معلوم است مربوط به سازمان يونسکو هست. و جايزه‌ی ويژه‌ی هيئت داوران. برندگان اين سه تا جايزه را همان شب مراسم اهدای جوايز اعلام می‌کنند.

دفتر جوايز سينمايی آسيا- اقيانوسيه مرتب هر خبری را با ايميل می‌فرستد برای کسانی که ممکن است کمکی در معرفی اين برنامه انجام بدهند. البته اگر علاقمند به خبرهايش هستيد می‌توانيد ايميل‌تان را بگذاريد توی بخش مشترکان. ايميل فرستادن يا گرفتن معنی‌اش شاخ غول شکستن نيست. يک ماه پيش که يک ايميل فرستادند رفتم توی وبسايت‌شان ديدم مترجم گوگل را گذاشته‌اند کنار سايت و 9 تا زبان را برای ترجمه انتخاب کرده‌اند ولی فارسی توی‌شان نيست. برای بخش رسانه‌شان ايميل زدم که شما که اين همه فيلم ايرانی داريد و جايزه می‌دهيد به کارگردانان ايرانی چرا فارسی را جزو زبان‌های سايت‌تان نمی‌گذاريد؟ فردايش ايميل زدند که خوب شد تذکر دادی و درستش کرديم. حالا برويد توی سايت‌شان فارسی را هم می‌بينيد.

مراسم امسال در روز 26نوامبر برگزار می‌شود و طبق معمول هم شبکه بين المللی CNN هم مراسم را به طور زنده پخش می‌کند. اگر آن طرف‌ها بودم عکس و خبر و فيلم و مصاحبه می‌گذارم روی وبلاگ که ببينيد.

از قرار که به زودی محسن نامجو هم می‌آيد بريزبن. فعلن در همين حد بشنويد.

نظرات

پست‌های پرطرفدار