جمعه برای زندگی




گاهی آدم می‌افتد به تله‌ی بدن خودش. يعنی راه می‌افتيد که دو قدم راه برويد می‌بينيد نشستن ترجيح دارد. می‌نشينيد، می‌بينيد دراز کشيدن ترجيح دارد. دراز می‌کشيد می‌بينيد يک چرتی بزنيد. چرت می‌بردتان به خواب هفت آسمان و می‌افتيد به تله‌ی بدن‌تان که آی خواب می‌چسبه و می‌گيريد می‌خوابيد. انگار پشه تسه تسه نيش‌تان زده.

بهار يک جور آدم را می‌چسباند به رختخواب، زمستان يک جور ديگر. تابستان هم که زير کولر با پتو، پاييز هم که ديگر عشق آدم شکست خورده و همان بهتر که بخوابد و گور بابای دنيا. بهانه‌ی فصلی و پشه تسه تسه در اسرع وقت حاضر هستند که آدم را بخوابانند. منتها بدن جناب‌تان به اين مدل زندگی خواب آلود عادت می‌کند. گاهی غذای آنچنانی هم نمی‌خوريد که از زور پرخوری خواب‌تان بيايد ولی همان تله‌ای که بدن‌تان درست کرده با کاهش سوخت و ساز کم‌کم شما را به کم تحرکی دچار می‌کند.

می‌دونيد راهش چيه؟ راهش اينه که خودتون رو توی رنگ و بو و صدا غرق کنيد.

لباس رنگی بپوشيد ولو که توی خانه هستيد. عطر بزنيد. موسيقی را صدای بلند گوش کنيد. همين سه تا عامل را در مراکز خريد به کار می‌گيرند که تا وارد يک مرکز خريد می‌شويد هوس زندگی کردن بهتان دست می‌دهد و کلی پول خرج می‌کنيد. زمستان و تابستان هم ندارد. هر وقت برويد خريد می‌کنيد.

خوب علم به همين دردها می‌خورد منتها اگر نمی‌خواهيد خريد کنيد ولی می‌خواهيد بيدار بمانيد راهش همين است که ميهمانی بدهيد. با هم صبحانه بخوريد که تمام روزتان را بسازد. لباس رنگی بپوشيد که از کسالت دربياييد. و عطر بزنيد که شامه‌تان را از عادت به بوی مزمن اطراف‌تان دربياورد.

اگر حال اين کارها را نداريد با "جمعه برای زندگی" کلی الان دگرگون‌تان می‌کنم.

اگر از احوالات اينجانب هم بپرسيد طبيعتن چون "جمعه برای زندگی"‌ست خيلی اوضاع خوب است.

اين هم "جمعه برای زندگی" امروز با صدا و تصوير مونيکا سيسای (Monika Sissay) از اتيوپی. من اجرای زنده‌ی مونيکا سيسای را ديدم فکر کردم حيف است شما نبينيد و يک کمی با ايشان نزنيد و نرقصيد. آن شبی که مونيکا سيسای می‌خواند به نظر می‌رسيد همه‌ی تماشاگران را انداخته‌اند توی استخر. از سر تا پا خيس ... "جمعه برای زندگی" برای همين چيزهايش خوب است.

به تله‌ی بدن‌تان نيفتيد. اين را يادتان باشد ... آماده‌ايد؟ ... بريم ...




اين هم نويسندگان امروز:

علی آزموده: هر روز

Katiana Murillo: Conquering the force of water

پرشين سعيد واقفی: مغولستان کشوری ناشناخته


و بابک در وبلاگش و به مناسبت "جمعه برای زندگی".






نظرات

پست‌های پرطرفدار