جمعه برای زندگی

حالا نبينيد من دارم اين روزها يک خط در ميان می‌نويسم، ولی "جمعه برای زندگی" را يادم هست که عقب نيفتد. اصولأ "جمعه برای زندگی" جزو سر جهازی اين وبلاگ شده.

حالا يک کمی فک و فاميل تاريخ را به هم وصلت بدهم برای "جمعه برای زندگی" که بدانيد چرا امروز اينطوری‌ست.

اگر کتاب مصاحبه با تاريخ اوريانا فالاچی را خوانده باشيد لابد يادتان می‌آيد که يکی از مصاحبه‌های او اختصاص داشت به گفتگو با پادشاه سابق اتيوپی، هايله سلاسی. جناب‌شان همراه با ايدی امين دو نفری پدر صاحاب بچه‌ی همه‌ی مردم را درآورده بودند. هايله سلاسی شش تا پسر داشت که اسم پنجمی‌شان ماکونن بود که در يک حادثه‌ رانندگی کشته شد. حالا سال‌هاست يکی از پسرهای کوچک ماکونن روزنامه نگار حوزه‌ی محيط زیست است. ما با هم در افريقای جنوبی آشنا شديم. خيلی زياد شبيه پدربزرگش است. يعنی عکس‌ پدربزرگش را که می‌بينيد انگار خود اين نوه‌ را گريم کرده باشيد.

هفته‌ی پيش به مناسبت يک موضوع کاری دو سه تا ايميل رد و بدل کرديم بعد آن توی آن آخری برايش نوشتم که من از ساز و آواز اتيوپيايی چيز زيادی نشنيدم و خيلی برايم عجيب است که توی نواهای افريقايی خبری از اتيوپی نيست يا من خبری ندارم ازشان. چند تا لينک برايم فرستاد که اين‌ها را که به زبان Amharic هست بشنو. حالا برای "جمعه برای زندگی" يک موسيقی اتيوپيايی انتخاب کرده‌ام به همان زبان Amharic که به نظرم خيلی شنيدنی‌ست. فکر کردم ممکن است مثل خود من خيلی پيش نيامده باشد برای‌تان موسيقی اتيوپيایی بشنويد. مدل رقصيدن‌شان هم خيلی متفاوت است و بلاخره آدم یک تصور جديدی از موسيقی افريقايی پيدا می‌کند.

خلاصه که اين هم موسيقی اتيوپيايی در "جمعه برای زندگی".



و باقی مطالب:

ليلا (استراليا): فستیوال فیلم های فرانسوی- ملبورن

سهيلا: باقلوا درست کنيد

پرشين سعيد واقفی (استراليا): هشت سال تمام

ميم ميم (ايران): يادداشت‌های پراکنده از روزگاری که گذشت، قسمت هشتم

ليلا (استراليا): آخ مُردم از فضولی


نظرات

پست‌های پرطرفدار