جمعه برای زندگی

اين آخرين جمعه‌ی سال 2008 است ولی آخرين "جمعه برای زندگی" نيست چون از زمان اجداد غارنشين‌مان تا به حال همينطور جمعه‌ها و شنبه‌ها آمده‌اند و رفته‌اند و کسی هم عليرغم ميل باطنی‌اش زورش نرسيده که جمعه را نگهدارد. آن غارنشينان بزرگوار در کمال آسايش اصولأ زده بودند زير هر چه روزشمار است ولی ما چسبيده‌ايم به آن. فلذاست که "جمعه برای زندگی" ادامه دارد چون جمعه ادامه دارد. ضمن اين که هر کی خربزه خورده و الکی گفته سيب خورده بوده و متعاقبأ از بهشت بيرونش کرده‌اند و حالا افتاده‌ايم توی جمعه و شنبه بعدأ بيايد راستش را بگويد که اگر سيب بوده چرا اين همه سال ماها داريم لرز می‌کنيم.

خلاصه که موسيقی امروز را آشپزباشی خودمان انتخاب کرده، يعنی يک کوچولو نشانی‌اش را داده بود و من رفتم اين ور و آن ور و اصل موضوع را پيدا کردم. بعد ديدم حالا که اين همه موسيقی‌اش بچسب است و می‌خورد به "جمعه برای زندگی" خوب است بنويسم که از کجا نشانی‌اش را گرفته‌ام و شما هم بشنويد و لذتش را ببريد.

باز يک کمی ديگر جستجو کردم که ببينم جناب Roberto Alagna چی دارد می‌خواند متوجه شدم که اين چيزی که می‌خواند يکی از قديمی‌ترين تصنيف‌های منطقه‌ی سيسيل در ايتالياست و اسمش هم Abballatiست. باز ديدم معلوم نيست چی می‌خواند، بنابراين رفتم متن آن را هم پيدا کردم که حالا علاوه بر حرکات موزون متوجه بشويد چی می‌خواند.

کلی کيف می‌کنيد از شنيدنش. حالا البته يک کمی کوتاه بياييد بابا، جمعه‌ست.

و متن عبارت است از:


Abballati, abballati, femini schetti e maritati, e s’un abballati bonu, nun vi cantu en un vi sinu

Sciu, sciu, sciu, quanti fimmini chi ci su

Ci n’e quattru scafazzati, li facemu ch’i patati, ci n’e quattru tinnireddi, li facemu ch’i piseddi

Abballati, abballati

Sciu, sciu, sciu, quanti fimmini chi ci su

Ci n’e quattru scafazzati, li facemu ch’i patati, ci n’e quattru tinnireddi, li facemu ch’i piseddi




و اما باقی مطالب:

اسدالله امرايی: دلاوری،

حورا دلاوری: وقتی عکسا رو می‌بينی،

پرشين سعيد واقفی: ای کاش قطبی زودتر قهر می‌کرد.

نظرات

پست‌های پرطرفدار