وقتی کودتاچی‌ها اول مناره می‌دزدند بعد چاه را می‌کنند

حقيقتش خيلی زورم آمد که به وزير راه و ترابری احمدی‌نژاد يعنی حميد بهبهانی لقب پدر راه‌های ايران را داده‌اند. دقيقن به اين دليل زورم آمده که لقب يک آدم معتبر ديگری را به يک آدمی از دار و دسته‌ی احمدی‌نژاد داده‌اند. حالا می‌نويسم که ببينيد چرا با همه‌ی سر و صدايی که دار و دسته‌ی احمدی‌نژاد بابت توسعه‌ی علم و پژوهش می‌کنند خودشان اولين آدم‌هايی هستند که آبروی علم و پژوهش را برده‌اند.

لابد يادتان هست که برای هشت سال، عصرهای پنجشنبه يک برنامه‌ی راديويی به نام "گفتگو" از راديوی سراسری ايران پخش می‌شد. مجری برنامه هم اسماعيل ميرفخرايی بود و موضوعش هم اختصاص داشت به مصاحبه با پيشکسوتان علوم در ايران، از جمله دکتر حسابی که معروف‌ترين‌شان بود. اين برنامه در گروه دانش راديو تهيه می‌شد و خيلی از ماهايی که در گروه دانش بوديم هر وقتی که قرار مصاحبه با يکی از آدم‌های علمی قديمی می‌شد همراه گروه می‌رفتيم منزل آن کسی که مورد مصاحبه بود.

خود من منزل خيلی‌ها رفتم و بعدها هم به مناسبت توليد يک مجموعه‌ی تلويزيونی مشابه باز با همان قديمی‌های علوم و تحقيقات ايران سر و کار داشتم. توی بعضی از برنامه‌های تلويزيونی هم تصوير و صدای من هست. منتها معتبرتر از همه همان اسماعيل ميرفخرايی‌ست که تمام مصاحبه‌های آن مجموعه‌ی راديويی را او انجام می‌داد. اگر کسی در مورد اين چيزی که می‌نویسم شک داشت می‌تواند صحتش را از ميرفخرايی سؤال کند.

در بين مصاحبه شده‌ها که خيلی هم کارها و حرف‌هايش مورد استناد وزارتخانه‌های مختلف و از جمله وزارت راه و ترابری قرار گرفت، يکی هم استاد احمد حامی بود که سال 1379 درگذشت. لقب ايشان "پدر راه‌های ايران" است و همين لقب را در دو کتاب ايشان به نام‌های "راهسازی" و "مصالح شناسی" که هنوز جزو کتاب‌های مرجع دانشکده‌های فنی و مهندسی ايران هستند می‌توانيد ببينيد. در وبسايت دانشگاه تهران هم که برويد می‌توانيد اسم استاد احمد حامی را به يکی از شخصيت‌های معتبر دانشگاه تهران ببينيد. خود دانشگاه تهران هم برای ايشان يادنامه منتشر کرده بود. از اين بامزه‌تر هم نامگذاری روز 16 مهرماه به عنوان "روز بتن" به مناسبت بزرگداشت استاد حامی‌ست.

اين هم فهرست بعضی کتاب‌های ايشان: مصالح ساختمانی، سیمان‌های طبیعی، نسوز، آسفالت گوگردی، راههای ایران در گذشته و آینده، روسازی آسفالتی خیابان‌های تهران، ماشین‌های متراکم‌کننده زمین‌های خرده سنگی، برآورد ساختمان‌ها، آب‌یابی، آب‌رسانی، آب‌یاری، آب‌سنجی در ایران باستان.

اين هم متن خبر روز بزرگداشت ايشان به نقل از ايسنا. خوبی‌اش به اين است که نسخه‌ی کامل همان برنامه‌ی راديويی مربوط به استاد حامی هنوز در آرشيو صدا و سيما هست. علاوه بر اين که کپی همان برنامه را هم خيلی‌های ديگر دارند.

يعنی انصافن اين دار و دسته‌ی کودتاچی‌ها يا سواد ندارند يا باورشان شده که حالا که کودتا کرده‌اند با باتوم می‌شود تاريخ را هم از اول نوشت. منتهای گرفتاری دار و دسته کودتاچی‌ها اين است که بعد از دزديدن مناره به آن بزرگی حالا به فکر کندن چاه افتاده‌اند.

نظرات

پست‌های پرطرفدار