چگونه يک برنامه راديويی بپزيم؟ راديو تابستان/راديو زمستان

از امروز یک کار تازه‌ای را در وبلاگ شروع می‌کنم که راه را باز می‌کند برای کارهای رسانه‌‌ای جمعی و دست آخر هم حوزه‌ی چند رسانه‌ای فارسی را گسترش می‌دهد. اسم اين کار را گذاشته‌ام "راديو تابستان/راديو زمستان".

کار خيلی ساده‌ای‌ست و به نظرم خوب است که سليقه‌ی خودتان را امتحان کنيد و قابليت‌های رسانه‌ای‌تان را به ديگران نشان بدهيد.

حالا چگونه يک گزارش راديويی بپزيم؟


مواد لازم:

- يک دستگاه ضبط صوت يا يک گوشی موبايل که دستگاه ضبط صوت داشته باشد

- چند تا سی دی موسيقی

- کنار گذاشتن تنبلی که اولش يک کمی سخت است که بعدن نگيد نذاشت نذاشت نذاشت

- و يک نرم افزار خيلی ساده برای تدوين صدا که اسمش Audacityست که مجانی هم هست و می‌توانيد از اينجا داونلودش کنيد. اگر هم با نرم افزارهای ديگر کار می‌کنيد که ديگر خودتان می‌دانيد چطور کار می‌کنند. کار کردن با اين نرم افزاری که من معرفی کردم خيلی ساده‌ست.





طرز پخت:

به انتخاب خودتان يک موضوع را گزارش کنيد و صدای‌تان را ضبط کنيد. از زندگی روزمره گرفته تا نقد فيلم تا خبرهای مختلف از دور و اطراف محل زندگی‌تان.

در گزارش‌تان به شرايط محيطی هم اشاره کنيد. يعنی کجا هستيد، چه زمانی‌ست و چرا موضوع مهم است. اگر دوست داشتيد می‌توانيد مصاحبه هم انجام بدهيد.

اسم خودتان را در انتهای گزارش بگوييد. مستعار هم باشد اشکالی ندارد منتها يادتان باشد بعد از گفتن اسم‌تان آخر گزارش را اينطور تمام کنيد "گزارشگر آزاد".

گزارش‌تان را منتقل کنید به نرم افزار تدوين صدا يعنی همين Audacity. خيلی از فرمت‌های صوتی را می‌توانيد به راحتی منتقل کنيد ولی اگر نشد، با تغيير فرمت می‌توانيد همه‌ی فايل‌ها را به صورت MP3 وارد نرم افزار کنيد.

کار با نرم افزار Audacity خيلی ساده‌ست و هر جای گزارش را که خواستيد می‌توانيد کم و زياد کنيد.

موسيقی مورد نظرتان را هم وارد نرم افزار کنيد.

حالا دو تا فايل صوتی داريد که هر کدام را می‌توانيد روی باند جداگانه بگذاريد و مثلأ وقتی صدای خودتان را می‌شنويد زير صدای خودتان موسيقی هم داشته باشيد. يادتان باشد که بلندی موسيقی هميشه بايد کمتر از صدای گزارش خودتان باشد تا شنونده‌ها بتوانند صدای‌تان را به وضوح بشنوند.





موسيقی را نبايد برای مدت زمان بيشتر از 30 ثانيه ادامه بدهيد. قبل از 30 ثانيه بايد کلام خودتان را شروع کنيد. از جنبه‌ی قانون کپی رايت شما می‌توانيد هر موسيقی را به صورت آزاد برای مدت زمان کمتر از 30 ثانيه استفاده کنيد. بيشتر از آن قانونی نيست.

بعد که کار صوتی‌تان را تدوين کرديد از قسمت export خروجی بگيريد و فايل صوتی را به شکل MP3 دربياوريد. حالا محصول راديويی‌تان پخته شده.

محصول‌تان نبايد بيشتر از 10 دقيقه باشد.

محصول‌تان را برای من ايميل کنيد تا يک روز در هفته را که برای مسابقه‌ی راديويی گذاشته‌ام برنامه‌های توليد شده را بگذارم برای شنيدن ديگران در "راديو تابستان/راديو زمستان" و هر بار برندگان ماه مسابقه‌ی راديويی را معرفی کنيم.

اين هم ايميل:

Hamy42[at]yahoo[dot]com

موضوع ايميل را بنويسيد مسابقه‌ی راديويی.

يک کمی ممکن است اول کار از شنيدن صدای خودتان خجالت بکشيد يا به نظرتان غريب بيايد. اصلأ فکرش را هم نکنيد. برای همه همينطور است. بعد کم‌کم به شنيدن صدای خودتان عادت می‌کنيد و گزارشگر رسانه‌ای می‌شويد.

خوب ... منتظر چی هستيد ديگه؟


نظرات

پست‌های پرطرفدار