تصاوير جهانی

بعضی عکس‌ها را که می‌بينيد حتی اگر عکاسش کنار دست‌تان نباشد که وقايع ماقبل فشار دادن دگمه‌ی شاتر را برای‌تان بگويد اما خود عکس داستانش را می‌گويد برای‌تان. مثلأ معروف‌ترين عکاس اجتماعی جهان يعنی سباستيائو سالگادو برای همین گويا بودن عکس‌هايش در مورد فقر و توسعه نيافتگی مورد ستايش است.

می‌دانيد که سالگادو اصلأ برزيلی‌ست و تخصصش در اقتصاد است. يک وقتی در سال 1973 بانک جهانی از او می‌خواهد که درباره‌ی نيروی کار در افريقا تحقيق کند. سالگادو به اين قاره سفر کرد و دوربين عکاسی‌اش را برای اولين بار برای توصيف شرایط اجتماعی در افريقا به کار گرفت. همين هم شد که سالگادو بعد از آن به عکاسی روی آورد و حالا سالگادوی عکاس معروف‌تر از سالگادوی اقتصاددان است.

واقعأ عکس خيلی بيشتر از فيلم می‌تواند ذهن آدم را برای بازسازی وقايع و درک دقيق‌تری از جوامع به کار بيندازد. واقعأ هم لازم نيست آدم دوربين خيلی مجهزی داشته باشد و بعد شروع کند به کار. با يک دوربين خيلی ساده هم می‌شود کار کرد.

يکی از دوستان من، بابک خانی، دو بار رفته بود افريقا برای کارهای مربوط به معدن. يک روزی با هم حرف می‌زديم و ديده‌های‌مان را از افريقا برای همديگر تعريف می‌کرديم. گفت کلی عکس دارد از افريقا، يعنی همانقدری که فرصت پيدا کرده که از محيط کاری‌اش برود بيرون. پيشنهاد کردم عکس‌هايش را برایم تعريف کند و من تبديل‌شان کنم به يک کار کوتاه تصويری. يک شب با هم نشستيم و درباره‌ی عکس‌ها گپ زديم. حالا عکس‌ها و گپ زدن‌مان را تبديل کرده‌ام به يک کار تصويری و اسمش را گذاشته‌ام "تصاوير جهانی". فکر می‌کنم منبعد با خيلی‌ از کسانی که کارهای تصويری انجام می‌دهند گپ بزنم و بگذارم توی وبلاگ که ببينيد و بشنويد که اگر فرصت ديدن يا گپ زدن با آدم‌ها را نداريد از اين طريق بتوانيد با آن‌ها و کارهای‌شان آشنا بشويد.

اسم اولين قسمت "تصاوير جهانی" را گذاشته‌ام "ساحل عاج". اميدوارم برای‌تان جالب باشد.


نظرات

پست‌های پرطرفدار