اعلام دومين دوره مسابقه کيک و شيرينی پزی و اولين دوره مسابقه‌ی ابتکارات مهندسی

برخلاف فرهنگ ما که آدم‌ها را به ساکت‌ بودن تشويق می‌کند، حتی اگر در مورد توانايی‌های‌شان هيچ کسی شک نداشته باشند، حرف زدن از توانايی واقعی آدم‌ها چيز بدی که نيست هيچ، خيلی هم مزيت است. آدمی که بلد باشد خوب حرف بزند می‌تواند همان توانايی کوچکی را که دارد به ديگران نشان بدهد. حالا اين مقدمه برای اين بود که خجالت‌تان بريزد و بياييد توانايی‌های‌تان را نشان بدهيد.

خوب حالا اصل مطلب

بعد از برگزاری مسابقه‌ی کيک و شيرينی پزی متوجه شدم که توی هر گروهی که مسابقه می‌دادند دست کم يک نفر تحصيلکرده‌ی رشته‌ی مهندسی داشتيم. بعضی گروه‌ها هم که هر دو نفرشان مهندس بودند. باز تا جايی که يادم هست عمده‌ی جوايز هم نصيب آدم‌های خوش سر و زبانی شد که بلد بودند محصول‌شان را خوب عرضه کنند.

حالا فکر کردم چون قرار شده دوباره مسابقه‌ی کيک و شيرينی پزی برگزار کنيم در کنار رقابت برای کيک و شيرينی يک رقابت ديگر هم راه بيندازم که يک کمی خانم‌ها و آقايان مهندس‌ فرصت پيدا کنند توانايی‌های فنی‌شان را هم نشان بدهند. البته لزومی هم ندارد که حتمأ مهندس باشيد که بتوانيد در اين رقابت شرکت کنيد. يک کمی فکرتان را به کار بيندازيد و سليقه به خرج بدهيد می‌توانيد بدون اين که درس مهندسی خوانده باشيد جايزه‌ی اول را ببريد.

اين بار جايزه‌ها خيلی حسابی هستند.

حالا اول آن بخش فنی را معرفی کنم و بعد جزئيات کيک و شيرينی و زمان برگزاری.

اين از همه بامزه‌تر است.

بهترين وسيله برای خلاص شدن از شر موش‌ها، تله موش است. فکر نمی‌کنم کسی باشد که از مکانيسم کار تله موش بيخبر باشد. عکس يکی‌شان را می‌گذارم همين پايين که ببينيد:



آما ... اجزای اين تله موش از جنبه‌ی مکانيکی می‌تواند مثل يک نيروی محرکه هم عمل کنند. منظورم فنر و ضامن آن است. فنر نيرو را ذخيره می‌کند و به محض رها شدن ضامن، ميله‌ی کوچک تله می‌افتد روی دم موش. فنر تله موش هم حسابی قوی‌ست و همين باعث می‌شود سرعت فرود ميله برق‌آسا باشد.

حالا من از اين مجموعه‌ی فنر و تله و دو سه تا خرت و پرت ديگر استفاده کردم و يک وسيله‌ی نقليه‌ی کوچک درست کردم. دو سه مدل هم درست کردم و برای يکی از مدل‌ها از سی دی به عنوان چرخ استفاده کردم. اين هم عکس‌های‌شان.




اهل مهندسی که باشید می‌دانيد که سرعت يک وسيله‌ی متحرک به اصطکاک ربط دارد. اصطکاک هم به وزن وسيله و جنس اجزای آن مربوط است. يعنی اين که هر چقدر يک وسيله‌ی متحرک سبک‌تر باشد سرعتش بيشتر می‌شود. از جنبه‌ی شکل هم هر چقدر وسيله‌ی متحرک آيروديناميک باشد مقاومت هوا در مقابل آن کمتر و در نتيجه سرعتش بيشتر است.

خوب اصل مسابقه اين است که يک وسيله‌ی متحرک درست کنيد که نيروی محرکه‌اش همين تله موش باشد. از اين ساده‌تر نمی‌شود. طراحی‌اش هم با خودتان. منتها تمام وسايل متحرکی که می‌سازيد برای دو جنبه‌شان جايزه می‌گيرند:

اول: برای مسافتی که طی می‌کنند. يعنی از يک نقطه‌ای بايد حرکت کنند و مسافتی که طی می‌کنند را اندازه می‌گيريم. هر کدام که مسافت بيشتری رفته باشد اول می‌شود. يکی يکی هم آزمايش‌شان می‌کنيم.

دوم: برای ظاهری که دارند. يعنی هر چقدر که خوش تيپ‌تر باشند جايزه می‌گيرند.

داور هم داريم خيلی شديد. جايزه هم به همچنين.

و اما شرايط مسابقه‌ی کيک و شيرينی:

هر گروه می‌تواند فقط شامل يک يا دو نفر باشد، نه بيشتر.

هر نفر فقط می‌تواند در دو گروه عضويت داشته باشد اما دو نفر مشابه نمی‌توانند دو گروه مختلف معرفی کنند.

هر گروه بايد اسم داشته باشد. اين بار برای گروه‌ها پلاکارد کوچک درست می‌کنم با اسم و رسم‌شان.

اندازه‌ و نوع کيک‌ها به دلخواه خودتان است. شله زرد و حلوا هم جزو مسابقه هست. دسر هم می‌توانيد درست کنيد ولی همه‌ی چيزها فقط بايد دو قلم.

اگر شيرينی می‌پزيد تعداد شيرينی‌تان بايد به اندازه‌ی يک بشقاب باشد. در ضمن بعدأ سراغ يخچال و اين‌ها را از من نگيريد. هر گلی زديد به سر خودتان زديد.

وروديه‌ی مسابقه برای هر نفر 10 دلار می‌شود. چون دفعه‌ی پيش يک کمی گرفتاری داشتم با هزينه‌ها. ضمنأ اين بار جوايز هم بيشتر است.

و اما زمان مسابقه:

برای اين که فرصت داشته باشید و هوا هم خيلی گرم نشود مسابقه را می‌گذاريم برای اواخر اکتبر. در مورد تله موش هم خدمت‌تان عرض می‌کنم که يک بسته‌ی دوتايی‌اش دو دلار است، الکی ننه من غريبم درنياوريد که گران بود نخريديم.




اگر از جاهای ديگر غير از بريزبن هم می‌خواهيد بياييد برای مسابقه نگران جای اقامت‌تان نباشيد. جا داريم برای آمدن‌تان.

خجالت هم نداريم، گفته باشم.

خوشبختانه که آن گروهی که دفعه‌ی پيش برنده نشدند اين بار قرار است برای روکم کنی بيايند.

خوب برای اين که تا دقيقه‌ی نود دور خودتا نچرخيد بيزحمت زودتر اسم گروه و اعضای گروه‌تان را برايم ايميل کنيد. سؤال هم داريد بنويسيد که جواب بدهم. پيشنهاد هم به همچنين.

در ضمن به فکرم رسيده ببينم از بين رسانه‌های فارسی زبان کدام‌شان ممکن است دوست داشته باشند حمايت معنوی اين مسابقات را انجام بدهند. شايد بشود يک کار بزرگ‌تری هم انجام داد. کار رسانه‌ای خوبی از آن درمی‌آيد. البته از پژواک خودمان خواهش می‌کنم خبرهايش را در برنامه‌ی روزهای شنبه اعلام کند و اگر شد مصاحبه‌ هم انجام بدهد.

نظرات

پست‌های پرطرفدار