جمعه برای زندگي ... ولک خوزستان

معصومه ناصری:
"ولک" را شما می‌شنوید و فکر می‌کنید این جماعت خوزستانی اسکل هستند که زرت زرت بین هر یک جمله‌ای دو تا "ولک" می‌پرانند. فکر می‌کنید با گفتن دو تا ولک وسط جمله مساله حل است و می‌توانید خوزستانی حرف بزنید اما باید یکی از ما باشید تا بفهمید گفتن یک "ولک" سر جای خودش چه طنینی به جمله می‌دهد و چه اهمیتی در تغییر معنای جمله دارد.

یاد گرفتن به کار بردن درست و بجا و به موقع "ولک" مثل به کار بردن درست، استرس (تاکید) روی کلمه‌ها، در لهجه‌های بریتیش یا امریکن مهم است.

شما هر چقدر هم در یک کشور انگلیسی زبان زندگی کرده باشید نمی‌توانید مثل اهالی آنجا حرف بزنید این نکته در مورد خوزستان هم صادق است.

خوزستانی بودن گرچه با "ولک" گفتن همراه است اما خوزستان همه‌اش به "ولک" نیست. باید در مورد آداب کاهو سکنجبین خوردن در جاده اهواز- شوشتر، در مورد گاگله، در مورد کنُار، در مورد تفاوت خرمای برحی و بریم و دیری چیزهایی بدانید وگرنه چارشیر و کارون و سه راه خرمشهر که همه اهواز و همه خوزستان نیستند.

این هفته "جمعه برای زندگی" ما یه توپی انداختیم وسط، چهار نفر دیگر پاس دادند و آزادنویس گل زد و حماسه‌ای آفرید که ولک باید بخوانی تا دستگیرت شود.

این همه "جمعه برای زندگی" را با همين دو سه تا بر و بچه های خوزستان دور هم جمع شدیم و یک صفایی به وبلاگستان دادیم. حالا باز هم ادامه دارد، خوزستانی‌های ديگر هم در راهند ...

فعلأ اين هفته را بخوانيد و بشنويد و ببينيد وحالش را ببرید.


نظرات

پست‌های پرطرفدار