سه زن

داشتم فکر می‌کردم اگر الان توی يک کلاس درس رسانه بودم که دانشجوهايش زبان فارسی بلد بودند دو تا ويدئو را می‌گذاشتم و به عنوان تکليف درسی می‌گفتم اين را فقط از منظر مخاطب تحليل کنيد و نظر بدهيد. يعنی مخاطب از اين دو تا گفتگو چه استنباطی پيدا می‌کند؟

ويدئوی اول مربوط است به مصاحبه‌ی برنامه پارازيت تلويزيون صدای امريکا با فريبا داوودی مهاجر. يعنی همان برنامه‌ای که مجری به ميهمانش گفت حجابت را بردار. و بعد هم داوودی مهاجر گفت که چرا نمی‌توانسته در ايران روسری‌اش را برای اعتراض بردارد. متن آن بخش از گفتگو را از روی ويدئو نوشتم که بخوانيد. لينکش هم اينجاست:


حسينی: خانم داوودی مهاجر شما جلوی دوربين هميشه روسری سرتون می‌ذارين.

داوودی مهاجر: درسته

حسينی: بيرون که من شما رو می‌بينم روسری سرتون نيست. داستان چيه؟ اين دوگانگی نيست به نظر شما؟

داوودی مهاجر: من به خاطر احترام به يک شخص اين روسری رو سرم کردم ... ولی من در اعتراض به خشونت و جمهوری اسلامی اين حجابم رو برداشتم ...

حسينی: برداشتين؟ الان که دارين هنوز؟

داوودی مهاجر: می‌تونم بردارم ...

حسينی: خوب بردارين اگه مشکلی نيست...

داوودی مهاجر: ... در اعتراض ...

حسينی: نه کامل بردارين ...

...

حسينی: شما اگر در ايران الان بودين باز هم حجابتون رو برمی‌داشتين؟

داوودی مهاجر: ... من واقعن قصد داشتم در يکی از تظاهرات چادرم رو بردارم ...

حسينی: روسری‌ رو نه؟ فقط چادرتون؟

داوودی مهاجر: نمی‌شد روسری رو برداريم داخل ايران ...

حسينی: اگر که معترضيد به سيستم و نظام می‌تونستيد بردارين و اعتراض‌تون رو بگين

داوودی مهاجر: برداشتن چادر برای زنی که 25 ساله چادريه برداشتن حجاب تلقی ميشه ...


حالا بعد از آن گفتگو با فريبا داوودی مهاجر اين بار در گفتگو با مهرانگيز کار به موضوع حجاب ايشان پرداخته شده. متن اين يکی را هم نوشته‌ام. لينکش هم اينجاست:


حسينی: شما که به حجاب اعتقاد ندارين چرا روسری سرتون گذاشتين اونجا در کنفرانس برلين؟

کار: برای اين که می‌ترسيدم که برگردم بگيرنم ...

حسينی: جواب خيلی منطقی دادين به اين سؤال و متشکرم از شما ...

کار: ما داريم درباره حجاب اجباری حرف می‌زنيم مگه نه؟

حسينی: بله بله درسته من موافقم باهاتون ... گفتين به خاطر ترس از حکومت ايران

کار: می‌ترسيدم برگردم مخصوصن آقای گنجی هم خيلی مصلحانه به من توصيه کرد گفت می‌دونم تو کنفرانس‌های ديگه معمولن بی‌حجابی ولی اينجا به احترام کسانی مثل آقای يوسفی اشکوری که حساس هستن نسبت بهشون و اگر کنار زن بی‌حجاب بشينن مشکلات‌شون در ايران زياد خواهد شد قبول کن و منم قبول کردم

حسينی: يعنی شما اگه خودتون می‌خواستين نمی‌ذاشتين حجاب ولی چون ملاحظه جمع رو کردين ...

کار: نمی‌ذاشتم ولی به هر حال ترسش هم بود ...


موضوع پروانه معصومی را هم که يادتان هست نوشته بودم. خوب حالا شما خودتان به عنوان مخاطب تحليل کنيد و نظر بدهيد.

نظرات

پست‌های پرطرفدار