دستاورد

سی سال پيش که انقلاب شد برداشتند تمام نمادهای دوران شاه را نابود کردند. از بس که ساواک و پليس شاه هم مردم را عذاب داده بودند خشم انقلابی قاطبه مردم برای تخريب مظاهر دوران شاه فوران کرده بود و با تفاهم همگانی يک مجموعه از ويرانی ساختمان توليد شد که از سينما گرفته تا کافه و رستوران و قبر رضا شاه و ريز و درشت می‌شود توی‌شان ديد.

بعد برای ترويج فضای رحمانی انقلاب و مردمی بودنش برداشتند کاربری بعضی جاها را تغيير دادند که باز با استقبال قاطبه مردم روبرو شد. معروف‌ترين نمونه‌اش همين دانشگاه تهران است که زمين چمن آن تبديل شد به محل اقامه نماز جمعه و حالا خود همين محل اصلن يک تشکيلات جدا در درون دانشگاه است.

اين عکس از جهانگير رزمی‌ست و مربوط است به يکی از اولين نماز جمعه‌های تهران در زمين چمن دانشگاه تهران که خيلی هم دکور و بگير و ببندی تويش نيست.


حالا هم که خودتان حتمن ديديد که چقدر داربست و سکو و متعلقات برايش درست کرده‌اند.

امروز توی مجموعه عکس‌های فارس نيوز درباره "طرح مبارزه با حاملان سلاح سرد" يک چيزی ديدم خيلی خنده‌دار و البته تأسف آور بود.

اين‌هایی را که بابت حمل سلاح سرد گرفته‌اند از روی لباس و ظاهرشان که قضاوت کنيد به نظر جوان می‌رسند. من فکر کردم حد آخرش اين است که اين‌ها 60 سال‌شان است که مثلن در دوران ميانسالی هستند. برای اين ميانسال‌ها که حساب کنيد متوجه می‌شويد اول انقلاب بايد 30 ساله‌شان می‌بوده. اگر کوچک‌تر از اين را ملاک بگيريد که اصلن بعضی‌های‌شان به دنيا نيامده بوده‌اند. توی عکس‌ها را که می‌بينيد قاطی تصاوير چاقو و دشنه و پنجه بوکس يک تصوير ديگری هم می‌بينيد. تصوير عبارت است از يک استخر شنا. ببينيد:


اين‌ مثلن حاملان سلاح سرد را که گرفته‌اند نشانده‌اند توی يک استخر خالی که از رنگ و روی استخر هم برمی‌آيد که خيلی وقت است همينطور رها شده. ترک‌های روی زمين و ديواره‌های استخر را که نگاه کنيد متوجه می‌شويد چقدر خرابند. اين‌ها اگر نسل اول يا دوم باشند آنوقت متوجه می‌شويد که در طول دوران هر دو نسل موضوع تغيير و انقلابيگری همينطور دارد خرابی به بار می‌آورد و انگار هنوز روز دوم بعد از انقلاب است.

خود همين مجموعه عکس نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی هر چيزی را که کاربری‌اش را تغيير داده اوضاع را به يک جایی رسانده که کاربری‌اش زندگی عادی مردم را تحت‌الشعاع قرار داده. چيزی به مردم که نرسيده هيچ زندگی عادی‌شان هم تبديل شده به ويرانه. زمين چمن دانشگاه را گرفته‌اند برای هفته‌ای يک روز آن‌ هم سه چهار ساعت نماز خواندن، که می‌شود توی هر زمين خالی برگزارش کرد. يک فضای نشاط را برای سه چهار ساعت در هفته از فضای شهری حذف کرده‌اند. استخر را هم اشغال کرده‌اند برای جا دادن بازداشتی‌ها.

وقتی به حضرات جمهوری اسلامی می‌گويند آدم‌های قشری بهشان برمی‌خورد که چرا. خوب با هر کدام از اين عکس‌ها به اندازه چند هزار کلمه می‌شود حرف زد و نوشت که اين که خودتان نشان می‌دهيد به اسم دستاورد اصلن خودش خرابی‌ست. اصلن اين که اين آدم‌ها شده‌اند حاملان سلاح سرد مربوط به همين چيزی‌ست که خودتان مسببش هستيد و با افتخار هم نشانش می‌دهيد.  

نظرات

پست‌های پرطرفدار