شاهی که آيت‌الله بود

يکی از بزرگ‌ترين دستاوردهای جهان علم، کشف DNA بود. دو نفر آدمی که سهم بزرگی در کشف دی ان ای داشتند عبارت بودند از جيمز واتسون و ادوارد کريک. در دنيای علم هر چيزی که درباره درمان و دارو و تحقيقات سلولی و آدم و جانوران و ... اين‌ها می‌خوانيد و کار می‌کنيد همه‌شان نتيجه همان کشفی‌ست که بعد از سال‌ها کار تحقيقاتی توسط آدم‌های مختلف بلاخره واتسون و کريک آن را معرفی کردند. هنوز که هنوز است در بسياری از مراکز علمی قديمی‌تر و بنا به احترام به واتسون و کريک به جای اسم دی ان ای می‌گويند مارپيچ واتسون- کريک.

در سال 2007 جیمز واتسون در مصاحبه‌ای با ساندی تايمز گفته بود که توان هوشی آفریقایی‌ها کمتر از سفید پوستان است. اول از همه موزه علوم لندن که يکی از موسسات معتبر علمی در بریتانیاست اعلام کرد که به دلیل سخنانی که "از حد مباحثه قابل قبول" فراتر رفته است سخنرانی دکتر واتسون را لغو می‌کند. ادامه داستان هم اين بود که واتسون مجبور شد از مقامش در موسسه Cold Spring Harbor به اسم بازنشستگی کنار برود. در نامه‌ای که به مناسبت بازنشستگی منتشر کرد نوشته بود: "موعد بازنشسته شدن من مدتهاست که فرارسیده است. اما شرایطی که این تحول رخ داده آن شرایطی نبوده که در انتظارش بودم یا دلم می خواست".

حالا اخيرن يک مصاحبه‌ای با شاه سابق ايران در اينترنت منتشر شده که مشابه همين حرف‌ها را درباره زنان از زبان او می‌شنويم. می‌گويد هوش زنان کمتر از مردان است. بعد هم که مصاحبه کننده (باربارا والترز) درباره فرح از او می‌پرسد باز هم همين حرف را تکرار می‌کند. اين ويدئويی‌ست که گفتم منتها از بس که اينطرف و آنطرفش شعار نوشته بودند شعارهايش را حذف کردم که به کسی برنخورد.



نظرتان درباره شاه، هر چه که هست، محترم است. به هر دليلی ممکن است ايشان را بپرستيد منتها اگر اين حرف‌ها را از زبان اهل حکومت جمهوری اسلامی می‌شنيديد همين الان رگ گردن‌تان بيرون نمی‌زد؟ خوب چطور است که شاه سابق که اين همه از سخندانی و زباندانی و مهارت‌هايش حرف می‌زنند به اينجا که می‌رسد شبيه می‌شود به آخوند ده؟ حق رأی دادن ايشان به زنان را هم بايد يک چيزی دانست که خودش به آن اعتقاد نداشته و لاجرم در اثر فشارهای کشورهای حامی‌اش بوده.

اين مصاحبه را بعيد می‌دانم همان زمانی که انجام شده در ايران ديده باشند. می‌شود يقين داشت آن را در ايران نديده باشند چون خيلی مايه آبروريزی می‌شد. منتها فکر کنيد همان‌هايی که در غرب اين مصاحبه را ديده بودند چه تصويری از شاه ايران در ذهن‌شان درست می‌شد؟ واقعن به همينجايی نمی‌رسيدند که ما وقتی الان می‌رويم دوبی را می‌بينيم حسش می‌کنيم. با آن همه ظواهر مدرن در دوبی هنوز خبری از تغيیرات اجتماعی نيست.

حالا آدم از جمهوری اسلامی انتظار ندارد منتها از شاه فرنگ رفته‌ی خلبان چهار تا زبان بلد که می‌توانسته انتظار داشته باشد. اگر همين نگاه دون پايه‌ای شاه به زن باعث شده باشد تا دختر بزرگش "شهناز" را به عنوان وارث تاج و تختش نديده بگيرد و دو تا زن ديگر بگيرد تا بلاخره پسردار بشود آنوقت چی؟

نظرات

پست‌های پرطرفدار