جمعه برای زندگی

امروز و فردا يک همايشی توی دانشگاه دارد برگزار می‌شود که چند تا سخنران ايرانی هم دارند. موضوع همايش به مسائل زبان‌شناسی ربط دارد ولی خيلی شاخه‌های مختلف را پوشش داده‌اند. يکی از سخنران‌های همايش چند روز پيش ايميل زد که دارد می‌آيد اينجا و خوب است که با هم يک کمی گپ بزنيم. من هم نشانی آزمايشگاه را فرستادم که در خدمتيم. امروز ديدم يک آقايی آمد توی آزمايشگاه و گفت تو همايون هستی؟ کلی گپ زديم و کلی هم جالب بود. صمد زارع دکتر زبان‌شناس است. عکسش را گرفتم که ببينيدش:


سخنرانی صمد فرداست ولی قبل از آن يک نسخه از متن سخنرانی‌اش که مربوط است به تحقيق درباره وبلاگ‌ها را نشانم داد. اين عنوان سخنرانی‌ست:


يک بخشی از موضوع کار تحقيقاتی‌اش عبارت بوده از "دوره" يا همان دور هم نشستن يا اگر اهلش باشيد گعده کردن.


خوب است توی اين دوره نشستن‌ها چی را نشان داده باشد؟ ... "جمعه برای زندگی" ... عکسش را ببينيد:


آی اهالی قديم "جمعه برای زندگی" تقصير کيه که "جمعه برای زندگی" نداريم؟ ... حتمن تقصير دم و دستگاه بلاگر نيست چون وبلاگ را نبسته‌اند ... تقصير کودتاچی‌ها هم نيست چون در اينمورد کاره‌ای نيستند ... زور آخرشان اين بوده که وبلاگ را فيلتر کرده‌اند. خوب خيلی وقت است که وبلاگ را فيلتر کرده‌اند مثل خيلی وبلاگ‌های ديگر. ولی همه‌ما که داريم می‌نويسيم و اگر کسی هم دوست داشته باشد بخواند می‌تواند راه دسترسی به وبلاگ‌ها را پيدا کند.

بابا خوب تقصير خودمان است که "جمعه برای زندگی" نداريم. اگر همين يک نشانه باشد از اين که کار دستجمعی‌مان خيلی هم خوب نيست همين قرار هفتگی "جمعه برای زندگی" دارد نشان می‌دهد ما چقدر کار دستجمعی‌مان خوب نيست. حالا خوب است که من هر بار موسيقی گذاشته‌ام، اگر موسيقی در کار نبود واويلا می‌شد که ...

ما که بسختی برای يک روز در هفته و يک قرار دستجمعی حوصله نداريم چطوری ممکن است برای يک کار بزرگ‌تر مثل زندگی توی يک جامعه که تويش هم خوشی باشد و هم کار بتوانيم قرار بگذاريم؟ ... بابا يعنی همه‌مان فقط برای گريه و زاری کردن آمادگی جمعی داريم؟ ... ورزش که نمی‌کنيد ... "جمعه برای زندگی‌"تان هم که تعريفی ندارد ... خوب بفرماييد کجا برويم نيروی کمکی برای گريه کردن لازم دارند دست به کار بشيم؟ ... آی حضرات کشتی به گل نشسته! اين کودتاچی‌ها با همين اوضاع است که فکر می‌کنند می‌توانند هر کاری بکنند ... تا خودمان نخواهيم زندگی کنيم، حتی اگر آسان نباشد، کسی قدرت تکان دادن‌مان را ندارد ...

زندگی کنيد ...

حالا از تونس انرژی می‌خواهيد؟ ... اين هم صابر الرباعی اهل تونس ...

نظرات

پست‌های پرطرفدار