سيل می‌رود سايکلون می‌آيد

اين عکس را روز شنبه گرفتم.

در واقع گل بود به سبزه نيز آراسته شد. حدود شش ساعت ديگه يکی از بزرگ‌ترين سايکلون‌های گرمسيری با شمال و مرکز ايالت کوئينزلند برخورد می‌کنه و اين اتفاق در جايی رخ ميده که سه هفته پيش دچار سيل شديد شده بود. از جنبه طبقه‌بندی هم اين سايکلون که اسمش رو "ياسی" (Yasi) گذاشته‌اند از درجه 5 هست که اصولن سرعت باد در آن به بيشتر از 250 کيلومتر در ساعت می‌رسد. جهت اطلاع‌تان اين که اسم سايکلون‌ها را در شعبه‌های منطقه‌ای سازمان جهانی هواشناسی تعيین می‌کنند ولی اصل بر اين است که اسامی سايکلون‌ها يکی در ميان زنانه و مردانه باشد. امروز صبح در خبرهای راديو شنيدم که سرعت سايکلون ياسی در روی اقيانوس به 350 کيلومتر در ساعت هم رسيده. به تمام ساکنان شمال تا مرکز کوئينزلند اخطار داده‌اند که بايد بلافاصله از خانه‌های‌شان بروند بيرون و خودشان را برسانند به مکان‌های امنی که برای‌شان تعيین کرده‌اند. از قرار چيزی حدود 15 دقيقه طول می‌کشد تا سایکلون از منطقه عبور کند منتها سيل و خرابی همان 15 دقيقه به حد خطرناکی زياد است و همين هم شده که خروج از منطقه را از شکل داوطلبی به اجباری تغيیر داده‌اند. به عکس که نگاه کنيد متوجه جهت چرخش سايکلون می‌شويد که در جهت حرکت عقربه‌های ساعت است. در نيمکره شمالی جهت حرکت سايکلون برخلاف حرکت عقربه‌هاست ولی نکته جالب اين است که جهت حرکت سايکلون در نيمکره جنوبی با جهت حرکت کره زمين در فضا يک جور است. يعنی زمین هم در جهت عقربه‌های ساعت به دور خودش می‌چرخد.

حالا البته در دو سه روز گذشته اوضاع هوا در بريزبن هم خیلی درهم و برهم بوده و احتمال بارندگی شديد در بريزبن هست. خلاصه که امسال واقعن تابستانی شد توی کوئينزلند.

نظرات

‏شین گفت…
سلام. با توجه به اینکه بی حجابی خشکسالی میاره میتونید از خانمهای کوئینزلندی بخواهید که انقدر با حجاب نباشند و یه کم کوتاه بیان تا باد و بارون قطع بشه.
یک مملکتی هم از برنامه ریزی و پول خرج کردن برای این بلایا راحت میشن دیگه

پست‌های پرطرفدار