حرف‌های پراکنده

به نظرم بدترين اتفاق در استراليا مربوط است به اين که بخواهيد عکس‌ پرسنلي بگيريد که معمولأ که توی دفاتر پستي مي‌گيرند. از زور افتضاحي آدم فکر مي‌کند مستقيم از دفتر پست برود جراحي پلاستيک بکند بهتر است. امروز رفتم عکس بگيرم توی دفتر پستي دانشگاه که فرقي با باقي‌شان ندارد. خانمي ‌که عکس مي‌گرفت پرده‌ی سفيد را پشت سرم کشيد پايين. يک فلاش بزرگ هم گذاشت بين من و پرده‌ی سفيد. قد خانم عکاس از قد من کوتاهتر بود ايستاده بوده روی پنجه‌ی پا ولي دوام نمي‌آورد. من هم خنده‌ام گرفت. گفت مي‌داني که توی عکس‌های اداری نبايد بخند. زورکي خودم را نگه داشتم تا عکس گرفت. عکس‌ها هم از اين مدل‌های فوری‌ست. حالا که کاغذ عکس خشک شده مي‌بينم فلاش پشت سرم کار نکرده و يک سايه‌ی نامربوطي افتاده دور سرم. گفتم اين خيلي سايه‌ی ناجوری شده. گفت همين را قبول مي‌کنند. ما هيچ وقت برگشتي نداشتيم بابت اين سايه. يعني اين فلاش هميشه کار نمي‌کند و اين‌ها هميشه مي‌گذارندش برای عکس گرفتن. 12 دلار دادم برای چهار تا عکس که اگر عکس ‌های قديمي خودم را با فتوشاپ درست مي‌کردم با هزينه‌ی چاپش مي‌شد دو دلار. اين از اين.

قرار است مراسم انتخاب دختر شايسته‌ی جهان روز 28 مي در مکزيک برگزار بشود. از استراليا هم يک نفر انتخاب شده. حالا که آمده برای آخرين بار با لباس‌ ملي استراليا رژه برود که داوران داخلي بگويند خوب است صدای همه درآمده. دختر شايسته‌ی استراليا با لباس نجات غريق‌ها و دمپايي انگشتي و يک پرچم که مخصوص کنار ساحل است که نقاط مجاز برای شنا کردن را نشان مي‌دهد قرار است برای اولين روز خودش را معرفي کند. از بس که بدترکيب شده اعضای هيئت انتخاب مانده‌اند که چه خاکي بريزند سرشان.

اين ديويد هيکس استراليايي ِ مسلمان شده‌ی پنج سال زنداني شده‌ در گوانتانامو را آورده‌اند استراليا که 9 ماه باقي زندانش را همينجا تحمل کند. ديروز يکي از شبکه‌های راديويي داشت مي‌گفت يک گروهي راه افتاده‌اند برای اعتراض به دولت که پول هواپيمای هيکس از گوانتانامو تا استراليا را چه کسي داده؟ گفته‌اند اگر از پول دولت داده‌اید بايد از ماليات ما کم کنيد چون ما حاضر نيستيم پول مسافرت هيکس را بدهيم. حالا اگر هيکس بگويد نخواستيم برمان گردانيد همان گوانتانامو لابد باز هم تظاهرات مي‌شود که پس پول هواپيما را کي مي‌دهد؟

فهرست ثروتمندترين استراليايي‌های سال هم اعلام شد. نفر اول روپرت مورداک است با 11.5 ميليارد دلار سرمايه. بعدی‌اش جيمز پکر با 4.5 ميليارد دلار که البته يک سنت آن را هم خودش درنياورده. ايشان صاحب کانال 9 تلويزيون استرالياست که بابای محترم‌شان برای ايشان به ارث گذاشته و تا دو سال پيش که پدر مرحوم شد جناب کاکل پسر در هيچ نقشي اجرای وظيفه نمي‌کردند. ظاهرأ فقط يک عکس با بابايش دارد چون هر مراسمي که برگزار شده فقط همان عکس را نمايش داده‌اند.

يادتان هست نوشته بودم برای يک همايشي رفته بودم يکي از شهرهای شمالي ايالت؟ همان که با يک بابايي هم اتاق بودم که دشمن‌تان ببيند؟ حالا انگار برای‌ بعضي‌ها يک دعوتنامه‌ی ديگر هم فرستاده‌اند. برای بعضي‌ها! اينجانب هم يکي‌شان هستم. گفتم خبرشان کنم اگر قرار است آن پدر بيامرزی که با من هم اتاق بود اين بار هم بيايد، طرف‌های من پيدايش نشود که تلافي شب نخوابي دفعه‌ی قبل را به سرش مي‌آورم.

پلنگ صورتي رفته يک شکلاتي خريده به شکل مستطيل به ابعادی که مي‌نويسم. طول دقيقأ 30 سانتيمتر، عرض 6.5 سانتيمتر و ضخامت 3.5 سانتيمتر، با خطکش اندازه گرفتم که حرف درنيايد تويش. يک خطکش بگيريد دستتان و اين ابعاد را ببينيد تا متوجه بشويد چه شکلاتي خريده. مي‌گويد چند بار به من ميوه تعارف کردی و چون حوصله نداشتم هر روز يک چيزی بخرم رفتم يک دفعه اين شکلات را خريدم به جای سهمم. فکری شدم که يک فقره چلوکباب تعارفش کنم بلکه مغازه‌ی شکلات فروشي را از جا بکند بياورد اينجا.

نظرات

پست‌های پرطرفدار