چند تا سؤال از رئيس جمهور آينده
دقيقأ يادم نيست کدوم يکي از دست اندرکاران عالي رتبه ی جمهوری اسلامي همين چند وقت پيش درباره ی تحقيقات سطح بالا در حوزه ی سلول های ساقه ای حرف زده بود که ما ديگه داريم حسابي به نتيجه مي رسيم. اين از مهم ترين موضوعاتيه که اگر صحت داشته باشه هم خيلي مي تونه مهم و تأثيرگذار از جنبه ی علمي و هم خيلي خطرناک باشه. مهم بودنش از جنبه ی علمي کاملأ معلومه و نيازی به توضيح نداره اما خطرش در اينه که اگر يک آدمي توی اون تشکيلات به اين فکر بيفته که محض خودشيريني دست به توليد نمونه های جنين انسان بزنه اونوقت به هيچ عنوان نمي شه از عواقبش جلوگيری کرد، درست مثل سقط جنين که يک کار تکنيکيه و حالا توی ايران با چهار تا انبر پزشکي و يک تخت زهوار دررفته هم انجامش مي دن. شاهدش هم اين همه کشف و ضبط اينجور مراکز غير قانوني در گوشه و کنار کشوره. توليد جنين که کار ساده ای هم هست برای استخراج سلول های بنيادی که مي تونن در مراحل بعد به شکل هر نوع سلولي تغيير پيدا کنن انجام مي شه. متأسفانه در کشورهای توسعه نيافته، و بدبختانه مثل ايران، برای اينجور خودشيريني ها مثل ريگ پول خرج مي کنن. تنها کاری که دولت ها در کشورهای پيشرفته انجام مي دن کنترل مراکز دولتيه اما دستشون نمي رسه که کاری با مراکز خصوصي انجام بدن و همينه که تا به حال چندين مرکز خصوصي جنين توليد کردن که يا از سلول هاش استفاده کنن يا بعنوان نوزاد تحويل پدر و مادرش بدن. البته کليسا و مراجع ديني در غرب هم قبح اين کار رو دائمأ گوشزد مي کنن اما اگر خود اين مراکز ديني چنين کاری رو تشويق کنن، مثل موضوع افزايش نفوس مسلمين که اول انقلاب تبليغ مي شد، اونوقت از جنبه ی ديني هم آزادانه مي شه دست به اين کارها زد
حالا از معين و ولايتي که هر دو پزشک هستن بايد پرسيد نظرتون در اينباره چيه؟ (لاريجاني که پياده س) آيا اگر ضرورت مذهبي بود باز هم چنين کاری رو تأييد مي کنين؟ بمب اتمي رو از نظر اسلام موجه نمي دونين اما با توليد اعضای مصنوعي يا فروش اينجور توليدات هم مخالفين؟ فکر مي کنم بايد از آدمي که مي خواد رئيس جمهور بشه انتظار داشت بعد از دعواهای سياسي به اين جور مسائل هم پاسخ بده. مگه همين الان کليه فروشي رواج نداره؟ مگه سيل چند سال پيش شمال و سيل های هر از گاهي به خاطر قطع درختان جنگلي نبوده و نيست؟، زلزله ی بم به خاطر ساخت و ساز الکي نبود؟، مگه مرگ و ميرهای جاده ای به خاطر ايمن نبودن جاده ها و خارج از رده بودن خودروها نيست؟ مگر هوای آلوده ی شهرهای صنعتي آدم ها رو نميکشه و بچه ها رو ناقص الخلقه به بار نمي ياره؟ و خلاصه يک ليست بلند و بالا. خوب بلاخره بايد يک آدميزادهايي باشن که يک آدمي رئيس جمهورشون بشه يا نه؟
اين آدمي که رئيس جمهور مي خواد بشه بايد جواب بده که حالا اسکله ی غيرقانوني داريم که زورشون نمي رسه تعطيلش کنن اما فلان سازمان که قراره کار ديگه ای انجام بده چرا سال هاست هي فارغ التحصيل فيزيولوژی و بيوشيمي استخدام مي کنه؟

نظرات

پست‌های پرطرفدار