برای شرق

آنهايي که مي آيند

همه مردم نه ولي تقريبأ همه کساني که سروکاری با دانشگاههای شهر بريسبن دارند در انتظار روزهايي هستند که قرار است دانش آموزان پنجاه کشور جهان قدم به اين شهر بگذارند. يک مارمولک کوچک رنگي نشانه ای برای آغاز يک رويداد مهييج علمي در شهر دانشگاهي بريسبن است.
شرکت کنندگان در المپياد بين المللي زيست شناسي يا به عبارت متداول اين روزها بازي های المپيک زيست شناسي که در واقع رقابتي جهاني و ساليانه برای دانش آموزان دبيرستاني است امسال درپانزدهمين دوره اون ميهمان سه دانشگاه شهر بريسبن يعني دانشگاه کوئينزلند، گريفيث و دانشگاه فني کوئينزلند هستند. امسال اعلام شده که پنجاه کشور جهان، از جمله ايران، هر کدام با چهار دانش آموز در المپياد حضور دارند. تنوع کشورهای شرکت کننده و تنوع زبان ها و فرهنگ های آنها باعث شده تا برگزار کنندگان المپياد از چهار ماه پيش از تمام دانشجويان خارجي دانشگاه های ايالت کوئينزلند تقاضای همکاری کنند تا به صورت داوطلبانه در مشاغلي نظير راهنمای گروه و مترجم به دانش آموزان هموطنانشان کمک کنند.
اگر اين ستون روزنامه تا زمان برگزاری المپياد سرجای خودش باقي بماند دستنوشته هايم را درباره اين رقابت، ايراني های ساکن در بريسبن و همينطور دانشجويان ايراني مي خوانيد. اما اولين بخش درباره نشانه المپياد يا همان مارمولک رنگي و همينطور زمان برگزاری رقابت که مي تواند برای کساني که در حال آماده شدن برای شرکت در المپياد هستند مفيد باشد.

مارمولک رنگي

کوئينزلند شرقي ترين ايالت استرالياست و شهر بريسبن نزديکترين شهر استراليا به اقيانوس آرام. اهالي شهر برای معرفي خودشان به گردشگران خارجي مي گويند روز جهان از بريسبن آغاز ميشود و قبل از همه به مارمولک ها از رسيدن روز باخبر مي شوند. گرچه خورشيد برای آغاز روز جهان پيش از بريسبن ساکنان شهرهای زلاند نو و فيجي را از خواب بيدار مي کند اما ظاهرأ مارمولک های بريسبن با تابش اولين اشعه های نور خورشيد دست از سر و صدا بر مي دارند. برای تازه وارداني که نه در هتل بلکه برای اقامتي طولاني تر به خانه ای در شهر قدم مي گذارند سروصدای مارمولک های بي آزار زير شيرواني اولين صدا و معروف ترين آنهاست. نشانه پانزدهمين دوره المپياد از همين مارمولک ها آمده، اما چرا رنگي است؟ طبيعت تقريبأ دست نخورده کوئينزلند به رشد و توسعه ی رشته های دانشگاهي مرتبط با طبيعت و محيط زيست منجر شده و مهندسي ژنتيک که اساس آن دستکاری در بنيان های وراثتي موجودات زنده است با قدرت تمام در دانشگاه های بريسبن دنبال مي شود. به همين دليل ظاهرأ اگر بنا باشد با دست زدن به ترکيب ژنتيکي موجودات زنده شکل های جديدی از آنها خلق کرد اين کار توسط زيست شناسان صورت خواهد گرفت و برگزار کنندگان المپياد احتمالأ معتقدند چنين موجودی را زيست شناسان دانشگاه های ايالت کوئينزلند به جهان معرفي خواهند کرد. به اين ترتيب بايد انتظار برای ديدن مارمولک های خوش صداتر هم نبايد چندان عجيب باشد.

و اما برنامه المپياد

المپياد بين المللي زيست شناسي روز يکشنبه يازدهم جولای آغاز مي شود و قرار است روز اول به استقرار رقبا در هتل هايشان بگذرد. و روز دوم در جريان يک ميهماني صبحگاهي تيم های شرکت کننده به همديگر معرفي شوند. بعداز ظهر روز دوم نحوه برگزاری آزمون ها اعلام مي شود و روز سه شنبه سيزدهم جولای امتحان زيست شناسي عملي شروع خواهد شد. صبح روز چهارم يعني چهارشنبه چهاردهم جولای برای گردش در شهر و بعدازظهر همان روز نحوه برگزاری آزمون زيست شناسي نظری توضيح داده مي شود و امتحانات زيست شناسي نظری صبح و بعداز ظهر روز پنجشنبه برگزار خواهد شد. صبح و عصرجمعه بازديد از شهر و اطراف آن در برنامه گنجانده شده و در همان زمان داوران سرگرم بررسي نتايج امتحانات خواهند بود. روز شنبه هفدهم جولای برندگان هر بخش اعلام مي شوند و مدال های آنها در مراسم ويژه ای اهدا مي شود و بعدازظهر ميهماني خداحافظي است. روز يکشنبه هجدهم جولای هم روز بازگشت به خانه است.

اين از اولين بخش از آنچه قرار است در المپياد بين المللي زيست شناسي اتفاق بيفتد. خوب چه کساني از ايران مي آيند؟ آنهايي که مي آيند خودشان را برای مصاحبه با روزنامه شرق در بريسبن آماده کنند.

نظرات

پست‌های پرطرفدار