نامه به آقای فرج‌الله سلحشور

عرض سلام خدمت جناب آقای فرج‌الله سلحشور

آقای سلحشور، من زيست‌شناس هستم. شما هم که فيلمسازيد. هر دو به کارهای‌مان علاقه داريم. شما فرج‌الله سلحشور هستيد با اعتقادات‌تان من هم يک جور اعتقاداتی دارم که با اعتقادات شما متفاوت است منتها دليلی ندارد که آدم‌ها به زور شبيه به همديگر بشوند.

اينروزها امکان فيلم ساختن برای شما زيادتر از فيلمسازان ديگر است. بلاخره هر کسی يک دوره‌ای دارد و اين هم دوره شماست. هيچ اشکالی ندارد. توی کارنامه کارگردانی‌تان، آنقدری که من ديده‌ام، سه تا مجموعه تلويزيونی هست "ایوب پیامبر، اصحاب کهف و يوسف پيامبر". اين يعنی شما به متون دينی خيلی علاقه داريد. به طور خاص هم اين سه تا داستان مربوط به قرآن است که باز معنی‌اش اين است که شما برای کارهای تصويری‌تان به نوشته‌های قرآنی علاقه بيشتری داريد. اين هم سليقه‌تان است و باز هيچ اشکالی ندارد.

می‌خواستم يک خواهشی ازتان بکنم. يعنی هر چقدر فکر کردم ديدم کسی بهتر از شما برای برآوردن اين خواهش پيدا نمی‌شود، بخصوص که دغدغه سينمای دينی هم داريد. خواهشم اين است که توی روايات قرآن به جز داستان‌های پيامبران و اقوام موضوعات ديگری مثل بهشت و جهنم هم هست. توصيف‌های خيال‌انگيزی که درباره اين دو مکان هم داده شده به اندازه داستان‌های پيامبران جذابند و قابليت فيلمسازی دارند. شما هم که دينداری مردم برای‌تان موضوع مهمی‌ست. خوب خواهشم اين است که به جای سريال تلويزيونی دو تا فيلم کوتاه هم بسازيد که بشود آن را در جشنواره‌های فيلم نمايش داد. يک فيلم درباره اوضاع جهنم و يکی هم درباره اوضاع بهشت.

اگر اين دو جا، يعنی بهشت و جهنم، واقعی هستند پس می‌شود درباره‌شان فيلم هم ساخت. هيچ کاری که نکند آدم‌های گناهگار را از آتش جهنم می‌ترساند و شوق بهشت رفتن را در آن‌ها ايجاد می‌کند. حالا البته در متون دينی درباره بهشت و جهنم و موجوداتی که آنجا هستند و شرايطی که آدم‌های خوب و بد دارند هم حرف زياد زده شده و همه‌شان قابليت تبديل شدن به فيلم را دارند. همين که شما بهشت را با شرايطی که در متون دينی برای آن ذکر شده تصوير کنيد تعداد دينداران را افزايش می‌دهيد.

از جنبه امکانات توليد و بازيگرانی که بتوانند نقش موجودات بهشت و جهنم را بازی کنند هم نگرانی وجود ندارد. هر دو تا فيلم را می‌شود بصورت انيميشن ساخت. منتها تصديق می‌فرماييد که بايد ساخته‌تان مطابق با نص متون دينی باشد و شرايط و موجودات را هم همانطوری که ذکر شده‌اند تصويرسازی کنيد.

من خيلی اميدوارم حالا که بعد از هزار سال يک حکومت مذهبی با دغدغه‌ی دينداری در يک گوشه‌ای از دنيا پا گرفته و به رشد و اعتلای سينمای دينی اهتمام دارد و فيلمسازان متعهدی مثل شما هم دارد وقتش است که يک اثر سينمايی هم درباره اوضاع بهشت و جهنم بسازد که نشان بدهد چرا دينداری مهم است و پاداشی که به دينداران قرار است تعلق بگيرد چگونه پاداشی‌ست. مطمئنم از استقبال مردم از ديدن فيلمی که بهشت و شرايط و موجوداتش را نشان بدهد باخبريد. من هم اين را اضافه می‌کنم که ديدن فيلمی که برگرفته از نص متون دينی باشد و بخوبی اوضاع اين دو مکان را نشان بدهد در رويگردانی مردم از کارهای خلاف و بازگشت به گوهر اصيل دينداری نقش موثری دارد.

از شما پنهان نباشد، من يک همکاری دارم که درباره رخدادهای بهشت چندان اعتقاد جدی ندارد و گاهی که بحث می‌کنيم برای رفتن به جهنم تمايل بيشتری دارد. فيلم شما درباره اوضاع بهشت و جهنم و شرايط و امکانات هر دو مکان برای آدم‌هايی مثل همکار من می‌تواند تعيین کننده باشد. از قضا اگر هيچ جای ديگری نشود با امکانات دولتی درباره بهشت و جهنم و تمام وعده‌هایی که درباره‌شان داده می‌شود فيلم ساخت الان در جمهوری اسلامی شدنی‌ست و چرا که نه؟

امروز يک جايی هم نوشتم ايکاش وزارت ارشاد به نقاشان و مجسمه‌سازان هم امکان بدهد که با استفاده از متون دينی به تصويرگری و پيکرتراشی از بهشت و جهنم بپردازند و توی هر شهری که هستند روزهای جمعه قبل از برگزاری نماز جمعه آثارشان را برای بازديد و خريد مردم ارائه کنند. ما که می‌دانيم بهشت و جهنم هست و تصوير هر دو را هم که در متون دينی‌مان داريم، خوب چرا از اين امکان بصری برای ديندار کردن مردم استفاده نکنيم؟ شايد يک روزی بشود همين ژانر سينمايی بهشت و جهنم را بصورت يک جشنواره مستقل سينمايی هم مطرح کرد. متاسفانه الان نوع زمينی‌اش هست و اسم متفاوتی دارد.

آقای سلحشور عزيز، من خيلی به شما اميد بسته‌ام که با ساخت دو تا فيلم کوتاه درباره چگونگی بهشت و جهنم نشان بدهيد چرا به شرايط امروز سينمای ايران اعتراض داريد و اين موجوداتی که در فيلم‌های امروز بازی می‌کنند چقدر با موجوداتی که شما در فيلم‌های‌تان درباره بهشت و جهنم نشان می‌دهيد فرق‌های اساسی دارند و اصولن پاداش اخروی يعنی چه. به هر حال حرف حق را بايد گفت و شما هم که برای توليدات تلويزيونی‌تان حرف حق را به طور مستند زده‌ايد.

منتظر توليدات شما هستيم.

سلام برسانيد.   

نظرات

پست‌های پرطرفدار