شهر و در و ديوار و نمايشگاه

من درباره‌ی اوضاع همه‌ی رودخانه‌های عالم خبر ندارم ولی به نظرم يکی از عجيب‌ترين رودخانه‌هايی که تا به حال ديدم همين رودخانه بريزبن باشد که مسيرش از زيگزاگ هم رد شده و يک شکل عجيب و غريبی پيدا کرده. رودخانه اسم خاصی هم ندارد و همين رودخانه بريزبن است. شکل عجيب و غريب رودخانه باعث شده اوضاع کار و کاسبی شرکت‌های مهندسی سکه باشد و هر چند وقتی دست به ساخت يک پل بزنند. منتها شورای شهر يک کار جالبی کرده که به نظرم قابل قدردانی‌ست. قدمت اولين پلی که روی رودخانه زده بودند به حدود صد سال پيش می‌رسد. در هر دو طرف رودخانه و بالای پل دو تا دهانه وجود داشته، يک چيزی شبيه به سی و سه پل اصفهان. هر دهانه هم برای يک مسير بوده. از يکی می‌رفتند از يک می‌آمدند. بعدها که پل قديمی را عوض کردند يکی از چهار دهانه‌ی قديمی را همان سر جای خودش حفظ کردند و مدام هم به عنوان يادبود شهر مرمتش می‌کنند. وسط هفته از کنار پل رد می‌شدم فکر کردم عکس همان دهانه قديمی پل را بگيرم که ببينيدش.


اين از پل رودخانه بريزبن

هوای بريزبن اصولن هميشه بهاری‌ست. البته دو ماه گرم هم دارد که پدر صاحاب بچه آدم درمی‌آيد. منتها وقتی ده ماه سال هوا بهاری باشد آدم دو ماه گرم را يک جوری تحمل می‌کند. از دور ديدم چرخ و فلک شهر آن هم وسط هفته دارد می‌چرخد، به نظرم رسيد هوای اينروزها همه را کشانده بيرون. رفتم کنار چرخ و فلک ديدم خود کارکنانش دارند سواری می‌خورند. سلمانی‌های بيکار که سر همديگر را بتراشند، چرخ و فلکی‌ها هم بايد خودشان سواری بخورند.


اين هم از چرخ و فلک

اتوبوسرانی بريزبن يک تبليغی توی اتوبوس‌ها نصب کرده که اصولن از آبادان هم رد کرده. نوشته‌اند که آب دهان‌ ريختن توی اتوبوس ممنوع است و حالا راننده‌های اتوبوس مجهز به يک دم و دستگاه تشخيص DNA هستند که می‌توانند آدم متخلف را شناسایی کنند. فکر کنيد چطوری می‌شود توی يک اتوبوس پر از مسافر DNA مسافران را با نمونه‌ی کف اتوبوس مطابقت داد؟ حالا از قسمت آبادان ماجرا که بگذريم گرفتاری اصلی آب دهان ريختن توی اتوبوس و باقی اماکن عمومی به طور عمده مربوط است به آسيايی‌ها. ما خودمان توی ايران هم از اين گرفتاری‌ها داريم که علتش آلودگی هواست ولی اينجا که هوا آلوده نيست آدم متوجه می‌شود آسيايی‌ها حتی توی آب و هوای خوب هم دست از عادت‌شان برنمی‌دارند.


اين هم از قسمت آبادان بريزبن

يک نمايشگاهی در گالری هنرهای مدرن بريزبن برپا شده که اگر آب دست‌تان است بگذاريد کنار و برويد نمايشگاه را ببينيد. نمايشگاه مربوط است به کلاه. خيلی ديدنی‌ست و خيلی هم با سليقه درستش کرده‌اند. از قضا که همين نمايشگاه باعث شده خیلی از خانم‌های اهل مد کلاه به سر بشوند. البته سالی يک بار و به مناسبت مسابقات سوارکاری ملبورن موضوع کلاه زنانه در استراليا داغ می‌شود ولی حالا به طور خاص در بريزبن يک اتفاق مرتبط با کلاه به راه افتاده که ديدنی‌ست. اگر گذارتان به گالری هنرهای مدرن افتاد بعد از ديدن نمايشگاه می‌توانيد با کاغذ و مقواهایی که فراهم کرده‌اند برای خودتان کلاه درست کنيد.


اين هم از نمايشگاه.

نظرات

پست‌های پرطرفدار